Anonym
    Hej studievägledaren,

    På hemsidor där yrket familjerådgivare beskrivs står det följande: "Föreningen Sveriges Kommunala Familjerådgivares Förening, KFR, utfärdar auktorisation för kommunalt anställda familjerådgivare. För att kunna bli auktoriserad måste man bland annat ha minst fem års erfarenhet som familjerådgivare."

    Anställer kommuner nyutbildade familjerådgivare? Jag menar, hur får man fem års erfarenhet när kommuner förmodligen bara vill anställa familjerådgivare som faktiskt har erfarenhet, tillskillnad från en nyutbildad? Hur får en nyutbildad familjerådgivare jobb? Får dem praktisera eller ha en handledare för att sen anses kompetent för en anställning? Vet ni svaret på det här eller kan ni vägleda mig till en hemsida som kan hjälpa mig?

    Tack för svar,
    Med vänliga hälsningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du gärna läsa på www.kfr.nu - hemsidan för en yrkesförening för familjerådgivare som utför uppdrag åt kommuner eller kontkta dem och fråga.

    Min gissning är att man kan få jobb som icke-auktoriserad familjerådgivare; i första hand kan man få korta vikariat, deltids anställning eller dylikt, som är mindre attraktivt och på så sätt samla erfarenhet.

    Det är annars en mycket bra fråga du ställer som är relevant för alla yrken: arbetsgivare vill anställa folk med både utbildning och erfarenhet; men hur får man erfarenhet i så fall, om ingen vill anställa en? :)

    Praktik, korta vikariat, deltid eller hoppas på tur... Är man flexibel och kan tänka sig kunna flytta långt, pendla långt eller "hoppa" mellan många korta och/eller deltidsanställningar - kan man på sikt komma väldigt långt.

    Du får gärna återkomma och berätta vad KFR>> svarar till dig.

    Bästa hälsningar

    ANNA