Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    kika gärna på yrkespresentation Arbetsförmedlare >>> på Framtid.se, en sajt som presenterar tusentals olika yrken.

    Som det är nu, slutet på april 2018, så finns det ingen speciell utbildning till just Arbetsförmedlare i Sverige, utan Arbetsförmedlingen (vanlig förkortning AF) anställer personer med vilken som helst Akademiskt utbildning och ger sedan intern utbildning, när man redan är anställd. Det är mycket förmånligt att få utbildning på arbetstid med lön under utbildningstiden. Men, å andra sidan, så har man ofta inte så mycket nytta av just en sådan intern utbildning, om man byter jobb (för att den är mycket Myndighets-specifik, dvs behandlar just de lagar och regler som gäller just då och just för just den myndighetens arbetsområde).

    Med Akademisk utbildning menar man 3-årig högskoleutbildning dvs från högskola/universitet. Utbildningen kan vara inom diverse olika kunskapsområden och från andra länder, än Sverige. Det är fördelaktigt att utbildningen på något sätt handlar om samhälle- eller arbetsmarknaden, utbildningssystem eller beteendevetenskap... exempel på de passande högskoleutbildningar är bland annat: studie- och yrkesvägledarprogrammet, socionomprogrammet, beteendevetenskapliga program, statsvetarprogrammet eller kandidatexamen med huvudområdena Pedagogik, Samhällsvetenskap eller Beteendevetenskap, men även andra utbildningar i kombination med passande arbetslivserfarenhet kan ge anställning som arbetsförmedlare.
    Vad som man menar med "passande arbetslivserfarenhet" är det upp till en arbetsgivare att avgöra, därför är det svårt att på förhand svara ang. exakt vilken arbetslivserfarenhet man helst bör skaffa sig.

    Sedan är även "övriga meriter" viktiga som t.ex språkkunskaper. Även ålder och kön kan bli mycket viktiga vid anställningen, därför att i fall det finns många äldre kvinnor anställda på AF i en viss stad, vill arbetsgivare förbättra jämställdhet och ansälla fler yngre killar och kanske främst med invandrarbakgrund också. Detta för att bryta den "homogena trenden" som ibland är mycket tydlig inom vissa organisationer och på vissa arbetsplatser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar

    Peter SYV