Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,

    Utbildning på gymnasienivå för dig som vill bli Astronom - rekommenderas Rymdgymnasiet

    Båda utbildningar på Rymdgymnasiet i Kiruna inkluderar läsa gymnasiekurser Fysik 1 och 2 samt Matematik - upp till och med matte4. För behörighet till gymnasiets nationella program krävs det bland annat godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan, men rekommendationen (i fall man söker till Naturvetenskaps- eller till Teknikprogrammet) är att man har lägst C betyg i matte från grundskolan.

    Efter gymnasiet
    Det 3-åriga Kandidatprogrammet i fysik med inriktning astronomi erbjuds bl.a. i Uppsala, Stockholm och Lund.
    Många lärosäten: högskolor och universitet, erbjuder också ett flertal orienteringskurser på grundnivå i astronomi. Dessa finns bl.a. i Göteborg och Uppsala.
    Kandidatutbildningen som är på 3 år på heltid, byggs generellt sett på med ett masterprogram, ett två-årigt program på avancerad nivå, där du kan specialisera dig på olika områden inom astronomi och astrofysik.

    Arbetsmarknad för astronomer
    Efter avklarad utbildning finns goda möjligheter att doktorera och sedan arbeta med astronomisk forskning, både i Sverige och övriga världen. Astronomer kan också arbeta med astronomiska aspekter i rymdindustrins projekt.

    Kandidatutbildning inom astronomi finns på många lärosäten, bland annat Stockholms universitet och Uppsala men även inom fysikprogram kan man också ibland välja kurser inom astronomi.

    Du skriver att du har "ganska" svårt med matten.
    Vilket betyg i matte har du? På vilket sätt upplever du svårigheter med matten?
    Kan det vara så att du har dyskalkyli, möjligtvis? Har du pratat med matteläraren om utredning för att få reda på om du har dyskalkyli?
    Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, har du i så fall rätt att få extra-hjälp av speciallärare.

    Kika gärna också på https://www.framtid.se/yrke/vetenskapskommunikator-med-rymdinriktning - om man ex. har för svårt för matte för att vilja eller kunna utbilda sig till en Astronom, men ändå vill jobba med "rymdfrågor", så kanske kan man bli Vetenskapskommunikatör (med rymdinriktning) eller Guide på ett museum som ställer ut föremål som har med rymden att göra alternativt Astronomi-lärare