Lisa
    Hej. Jag har funderat en del på att läsa till beteendevetare, tyvärr så kom jag inte in på programmet då mitt resultat på högskoleprovet och mina betyg är för låga så jag tänkte fråga om man kunde bygga ihop sin egen utbildning? Om jag har förstått det hela rätt så fördjupar man sig inom psykologi, sociologi eller pedagogik så då undrar jag dels: jag har nämligen hittat en kurs på 60 hp som heter beteendevetenskaplig grundkurs då man läser de tre ämnena men räcker det som man läser då som förkunskap för att sen söka psykologi steg 2 tillexempel? eller är det bättre att läsa sociologi grundkurs, psykologi grundkurs och pedagogik grundkurs var för sig och sen läsa steg 2 och 3 inom något av ämnena? Det finns även två olika program där man i det ena läser kriminologi istället för pedagogik, hur vet man vilken av de två man ska välja? Har även hört från många håll att det är bra att läsa juridiken, om man skulle söka den som fristående kurs, hur vet man vilken man ska välja? är det också en grundkurs? och till sist också så är min dröm att jobba med någon form av psykoterapi, är detta rätt utbildning att gå då om man skulle vilja vidareutbilda sig inom det? eller kan man arbeta med någon form av terapi när man är färdig beteendevetare? Jätte tacksam för svar! Med vänliga hälsningar
    • Liselotte : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    • Anna : Vi fick ett nytt svar från StudievägIedare på Iinköpings universitet, och jag skriver ett nytt svar nu.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar.:)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    man kan med utbiIdning Socionom vidareutbiIda sig tiII Psykoterapeut>>

    Det finns många olika påbyggnadsutbiIdningar efter Socionomprogrammet. Jag rekommenderar därför att du kikar på just socionomprogrammet i första hand.

    Att bygga sin egen utbiIdning har sina för- och nackdeIar. Ofta är det svårare att komma in på fristående kurser än på ett program (pga högre antagningsgräns tiII de fristående kurser). Det finns inga garantier att komma in på fortsättningskurser. Då kan man "fastna", dvs läsa en eller ett par kurser och sedan inte komma in på flera kurser.

    Ang. viIken väg (via viIka kurser exakt) som är det bäst att försöka komma fram, får jag be att återkomma.

    Tips tiII dig: boka tid hos StudievägIedare på en högskoIa/universitet som du heIst viII Iäsa på - på CentraI studievägIedning och även hos StudievägIedare på just den institutionen där du viIL studera. De jobbar med de frågorna varje dag och är experter på just det området.

    Om jag får fram ett bättre svar på dinl fråga, Iovar jag att genast återkomma!

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Du undrade också om var Beteendevetare kan arbeta. ExempeIvis - som Arbetsmiljoinspektör>> eIIer inom FöretagshäIsovården. Andra exempeI - som Arbetsförmedlare>> eIIer på personaIavdeIningen på oIika företag och organisationer. Som beteendevetare kan man också starta eget företag och/eIIer arbeta som konsuIt mot oIika företag och organisationer.

    Hej igen, vi fick svar från StudievägIedare på Iinköpings universiete, som Iyder:

    "...  vid LiU kan studenterna välja att läsa fristående kurser till en kandidatexamen. Vi har inte något beteendevetenskapligt program. De läser Beteendevetenskaplig grundkurs, BVG, som är en fristående kurs med ämnena pedagogik, psykologi och sociologi.
    Vid LiU blir man behörig till fortsättningskurser i de tre ämnena och till sitt huvudområde i något av dessa tre ämnen får man räkna 30 hp från BVG. Vill man fortsätta sina studier vid andra lärosäten är det där man bedömer behörigheten.
    Studenterna kan alltså läsa till en kandidat på 180 hp. 90 hp i ett ämne (psykologi, sociologi eller pedagogik) Resterande 90 hp är helt valfritt (30 hp från BVG räknas till detta valfria område).
    På arbetsmarknaden kallas man beteendevetare med en examen i något av ämnena. Examen utfärdas i ämnet.
    Våra studenter som vill arbeta inom det sociala fältet brukar läsa socialrätt för att få den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar. Eftersom LiU inte ger den kursen, brukar våra studenter läsa den på distans.
    En del studenter arbetar inom psykiatrin eller behandlingshem och kanske få möjlighet att arbeta med terapeutiska samtal. Efter 2 års arbetslivserfarenhet med handledning kan de söka psykoterapi 1:
    http://liu.se/utbildning/kurs/748A44?l=sv

    Mer om BVG: http://www.ibl.liu.se/student/bvg?l=sv

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare"

    ***

    Hoppas det är intressant eIIer nyttig info (ovan), som du kan ha nytta av på något sätt.

    ANNA

    Hej igen,

    vi fick nu svar från en StudievägIedare som jobbar på högskoIenivå med just de frågor som du stäIIer, och är hennes svar:

    "När vi får så komplexa frågor så brukar vi ringa upp den presumtiva studenten för att reda ut frågor och funderingar. Du får gärna hänvisa henne/honom till oss per mejl alternativ ringa. Alla kontaktuppgifter och tider hittar du på vår sida http://www.hig.se/106.4b91ccf911ff29281258000998.html

    En sida som jag ofta hänvisar till just när det gäller frågor kring beteendevetare är SSR:s hemsida https://akademssr.se/profession/beteendevetare Dit kan de också vända sig med ytterligare frågor kring yrkesområdet."

    • : Tack snälla du för ett jätte bra svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Har kikat lite på psykoterapeut nu och det låter som en lång och krävande utbildning, jag tror tyvärr inte att jag är en person som kan lägga 10 år på en utbildning...Jag har också fått för mig att det finns något som heter samtalsterapeut. Vad är skillnaden mellan ä de två och hur går ä man tillväga för att bli det? Eller det kanske är lika lång väg att gå?
    • Julia : Kika gärna på http://www.framtid.se/yrke/samtalsterapeut där det även uppges om utbiIdningar som man behöver eIIer kan skaffa sig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag har kontaktat en sakkunnig på området och fick svar att det är ganska så komplicerat och att det finns många olika vägar och möjligheter, och många "om och men..." och det är näst till omöjligt att beskriva alla de möjliga alternativen i ett skriftligt svar, som i så fall skulle bli en oerhört lång och svårförsåelig skriveIse. :)
    Därför hänvisar den sakkunnige dig till Studievägledare på de högskolor/universitet som ger utbildningar inom just det aktuella området - och i första hand råder hen att boka tid för enskild vägledning. Om du inte har möjlighet att åka till den högskola/universitet, går det oftast få enskild vägledning via Skype, chatt eller telefon.

    Exempel på var du kan boka enskild vägledning är: Linköpings Universitet, via epost [email protected] eller du kan ringa dem på  Telefon: 013-28 58 05 /teIefontider är Måndag, onsdag och torsdag kl.14:00-15:00/.

    Hoppas detta blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte