Hej Amanda,
    det vi vet om yrket Civilutredare - presenterar vi på framtid.se/yrke/civil-utredare>> och det är Polisen som bestämmer. Som det är idag, kan man få jobb inom det yrket med i princip vilken 3-årig högskoleutbildning som helst. Hur det blir i framtiden - kan inte vi garantera. Testa fråga polisen, om du vill. Dock tror jag de svarar att de kommer välja bland alla som söker tjänster - att de väljer "mest passande" sökande och den som beslutar är "anställande chef", dvs den chefen som just då blir chef för den avdelning som anställer.
    Det är på så sätt väldigt svårt att gissa vilken utbildning som kommer att anses vara mest passande.
    Jag kan tänka mig att även andra kvalifikationer som t.ex vissa språkkunskaper kan vara väldigt viktiga och kanske t o m helt avgörande för vem som får anställning som civilutredare.
    Bästa hälsningar

    ANNA