Nara
    Hej! Jag vill gärna bli civil utredare, men när jag frågade min SYV så hade hon ingen koll på vad det är, jag frågade även polisen under en mässa och polisen hade ingen aning heller..Är det ett vanligt yrke och vad krävs för att bli det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shakita,

    kika gärna på framtid.se/yrke/civil-utredare och det är "någon gång ibland" som de tjänster utannonseras. Just idag, den 6 december 2018, finns det på Arbetsförmedlingens hemsida 2 annonser om att civil utredare sökes (alltså, endast 2 tjänster i hela Sverige).
    "Akademisk utbildning och erfarenhet av utredningsarbete" önskas att man har; "juridisk utbildning och erfarenhet" är startk meriterande. Alltså, om man är utbildad jurist, är det ett stort Plus.
    Du får gärna "googla" på "civil utredare" och får då upp de aktuella jobb/platsannonser; se i dem vad som arbetsgivare önskar att man har för kvalifikationer och utgå ifrån det.

    Dock finns det inga garantier på att tjänster som civil utredare blir så många att det skulle finnas en rimlig chans att få jobb.

    Vänligen

    ANNA