Sanna
    Hej jag vill bli etolog och undrar hur jag ska ta mig dit utbildningsvis, undrar även vilken behörighet som krävs för utbildningen och om man behöver ta examen i utbildningen för att få ett jobb inom etologi

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    det finns kurser och program inom ämnet Etologi, var god se en lista som dyker upp när man söker på "etologi" på www.studera.nu - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=etologi.

    Det finns flera olika utbildningsvägar
    exempelvis, om man inte till 100 procent är säker att just etologi är rätt område, kanske är klokt att börja med en Orienteringskurs inom etologi (se info på https://www.su.se)

    eller med en kurs på LiU, Linköpings Universitet - se lnu.se/kurs/etologi/distans-deltid. Sedan finns det också en fortsättningskurs - se liu.se/utbildning/kurs.

    Det finns idag också möjlgihet att läsa till kandidatexamen inom Biologi och sedan söka till masterprogrammen, ex. på ett sådant masterprogram - su.se - på Stockholms Universitet.

    Alltså, du kan söka till SLU, Sveriges lantbruksuniversitet: programmet som heter Etologi och Djurskydd >>. Särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik1a, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.

    Ett annat alternativ är att söka till kandidatprogrammen i biologi (finns många olika). Och sikta på att komma in på ett program på avancerad nivå (magister- eller master), efter kandidatexamen. Vilka program och på vilka lärosäten kommer erbjudas om 3 år, kan man idag ännu inte vara säker på.

    Tredje alternativet är att "börja försiktigt" med t.ex en orienteringskurs eller med en annan liten kurs - för att testa-på om det är rätt kunskapsområde för dig.

    Du får också gärna samråda med studievägledare på de institutioner där utbildningar inom etologi ges.
    Vänligen
    ANNA