Intisaar

    Hej! Jag har en fråga. Jag har nyss börjat fundera på vad det är jag egentligen vill studera till, men det är ju försent för att ändra universitets ansökan. Jag undrar dock om det går att studera till Forensiker genom Civilingenjörs programmet i Bioteknik. Om inte, hur skulle man i sådana fall ta sig till väga för att bli forensiker?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det vi vet om yrket Forensiker berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker och utbildningsbakgrund kan vara olika.
    Och det finns olika sorters "forensiker" bl.a IT-forensiker vars kompetens och utbildning skiljer sig åt från de andra forensiker.
    Du får också gärna kika på yrke/kriminaltekniker
    och en av vägarna till att bli forensiker/kriminaltekniker ligger via polisutbildningen.
    Du kan börja med att fundera över: är det i första hand som brottsplatsundersökare eller på labbet som du vill jobba?
    Det du skriver om att är för sent att ändra sin ansökan till högskoleutb.till hösten 2020 stämmer, men inte helt. SEN ANMÄLAN brukar öppnas möjlighet för och då kan du lägga till nya utbildningar där det finns ledig plats; i så fall sök läsa kemi i första hand (är mitt råd). Det ärf, enligt info från de sakkunniga, i första hand kemister som kan bli forensiker (om vi bortser från IT-forensiker).
    Vänligen
    Julia