kristian
    Finns det någon högskola/universitet i Skåne där man kan utbilda sig till hr-specialist? Jag var på en föreläsning där någon hr-specialst berättade att hon gått ett program för det i Skåne (Malmö universitet). Men jag hittar inget här där..
    Och är det goda möjligheter att bli det fastän man går samhälle-media inriktningen?
    Vilken utbildning är den bästa för det?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,

    Exakt vilken utbildning som leder till att man kan få jobb som HR-specialist>>, är svårt att svara på: det finns många olika passande högskoleutbildningar, t.ex kan man ta generell kandidatexamen med påbyggnadsutbildning i Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer. Kurser i arbetsrätt och ekonomi (företagsekonomi) är också mycket värdefulla utbildningar för dem som vill jobba som HR-specialister och kan ge stora fördelar, när man söker jobb.

    Det finns alltså inte en möjligt väg att gå, utan många olika.

    Utbildningsutbud till högskoleutbildningar som startar hösten 2018 på svenska högskolor/universitet blir klart till 15 mars, då ansökningsperiod börjar. Innan dess är det inte säkert att alla utbildningar som blir sökbara då, går att se... nya utbildningar kan dyka upp.
    Du får givetvis kika på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida... men det är först från 15 mars som utbudet blir komplett.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har nu fått svar från en sakkunnig på HR-området. Läs nedan den sakkunniges svar:

    För att bli HR-specialist är det bästa att läsa Personalvetarprogrammet. Vad jag kan se i dagsläget, är det endast 5 högskolor som har denna utbildning: Umeå universitet, Örebro universitet, Södertörns högskola i Stockholm, Göteborgs universitet samt Högskola i Väst (Trollhättan).

    Man kan dock välja att läsa en annan utbildning, ex ett program i ekonomi eller sociologi och i dessa välja inriktning "Organisation och ledarskap" eller "Arbets- och organisationspsykologi" samt läsa en extra kurs i arbetsrätt.

    Samhälle-media inriktningen på gymnasiet funkar bra som förberedande utbildning, men det kan ev. krävas lite högre nivå på matte om du sedan väljer ex. ekonomiprogrammet på universitetet.

    Studie- och yrkesvägledare