Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rana!

    För att bli Inredningsarkitekt kan man gå olika eftergymnasiala utbildningar - på högskola/universitet eller på yrkeshögskola.

    Man kan t.ex läsa på Konstfack (högskola i Stockholm) eller på någon annan högskola eller Universitet.

    Eller så kan man läsa på Yrkeshögskola. Se exempel på vilka utbildningar inom YH som kan passa för att sedan arbeta som Inredningsarkitekt:Projektkoordinator inom Möbel & Inredningsbranschen

    3D grafiker

    Arkitekturvisualisering

    och även Butikskommunikatör/inredare - som också kan finnas inom Yrkeshögskola, men just nu finns det bara pågående utbildningar utan några beviljade framtida starter, men det kan bli starter i framtiden på de YH utbildningar.

    Det finns inte något strikt krav på att man ska ha just "den och den utbilding" för att kunna jobba som Inredningsarkitekt. Som Inredningsarkitekt kan man vara egen företagare och då bestämmer man själv vilken utbildning man behöver.

    Om man söker anställning, då bestämmer arbetsgivare, vilken utbildning som den anställde ska ha. Du kan se i jobbannonser på t.ex www.arbetsformedlingen.se hur kraven är formulerade, t.ex kan det stå så här: "En eftergymnasial- eller högskoleutbildning med inriktning mot inredningsarkitektur och rumsgestaltning".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar!

    L. :)

    Liselotte