Adrian

    Gick ett industritekniskt program på gymnasiet och har nu jobbat ett år efter utbildningens slut. Mitt arbete är helt okej och knutet till utbildningen (alltså i industrin) men känner att det inte riktigt passar mig. Skulle mycket hellre jobba som kock men dem lediga arbetena som jag sett verkar kräva en grundläggande köksutbildning vilket enbart gymnasieskolor verkar erbjuda. Kan jag vid sidan av mitt jobb nu gå någon form utav utbildning som tar mig i den riktningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    Kock - är ett av de yrken där det är relativt lätt att få jobb inom; detta yrke är icke-reglerat, dvs det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vem de anställer och med vilken utbildning; det är inte förbjudet att anställa som Kock med vilken tidigare utbildning som helst, men det är givetvis bra att du vill skaffa dig utbildning...
    men frågan om utbildning till Kock måste du ställa till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    På komvux kan kurspaket finnas med namnet KOCK (som brukar ges som heltidsutbildning på två terminer) eller liknande utbildningar, t.ex kan heta "Kök och Servering"... annars, fråga på Komvux om de kan ta in dig på en eller flera kurser som ingår i gymnasial utbildning till kock; vilka de kurserna är kan du exempelvis se i Programplanen för RL; i första hand är det en kurs Matlagning 1 som ska fråga efter på Komvux i din kommun; den är på 100 gymnasiala poäng (alltså om man endast läser den kursen då läser man på heltid i fem veckor; eller på halvtid i 10 veckor eller på 25% studietakt på 20 veckor). Det kanske skulle vara möjligt för dig att skaffa dig kunskaper på egen hand och göra prövning i kursen Matlagning 1.
    I kurspaket Kock på komvux brukar, annars, ingå kurser á 850 gymnasiala poäng (vilket motsvarar heltidsstudier i 42 veckor).
    Vänligen
    Julia syv