Jack
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av att i framtiden arbeta som kulturattaché, men jag har svårt att överhuvudtaget hitta några närmare information om hur man ska gå tillväga för att kunna arbeta som det. Jag har tagigt studenten från det humanistiska programmet.

    Tack på förhand!
    /J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Jack,

    det vi på FRåGA SYV vet om yrket "Kulturattaché" uppger vi på framtid.se/yrke/kulturattache

    En kulturattaché är en diplomat vars uppgift är att sprida och informera om hemlandets språk och kultur, samt att främja kulturutbyte länderna emellan. Du bör därför även titta på info på framtid.se/yrke/diplomat och sikta på att komma in på Diplomatprogrammet.
    De svenska diplomater har ofta en juridisk utbildning i grunden. Men även andra högskolestudier kan ligga till grund för att senare kunna bli antagen till Diplomatprogrammet. Exempelvis kan man läsa Kandidatprogram i Freds- och Utvecklingsstudier på Uppsala Universitet.