Hej Ylva,

    för att kunna få lärarlegitimation, måste man som regel ha lärarexamen.
    Nu när det är lärarbrist kan man många ggr få jobb som lärare även när man inte har någon lärarutbildning, någon annan pedagogisk utbildning och inte heller någon eftergymnasial utbildning över huvudet taget. Se ex. info om Juniorlärare >>.

    Om jag förstår dig rätt är du inte intresserad av info om Yrkeslärare >> /dvs lärare i yrkesämnen på gymnasiet/, för att det finns annars även den varianten: att bli lärare på inriktningen Textil design på Hantverksprogrammet inom gymnasieskolan.

    Om du är intresserad av att utbilda dig till Textilslöjdlärare >> - då har vi följande info att ge:
    De lärosäten som i Sverige (Uppgift från augusti 2017) erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 på grundskolan är följande:
    Umeå universitet>>
    Linköpings universitet>>
    Göteborgs universitet>>
    och Konstfack>>.

     Tips: kontakta studievägledare på Malmö högskola, kontaktuppgifter finns på www.nav.mah.se/person  - de erbjuder idag inte VAL för textillärare men det förändras varje termin, så du skulle kunna fråga dem om de planerar erbjuda det inom kort;

    Idag är det Linköping, Göteborg och Umeå som erbjuder VAL för just textil-lärare och jag tror att just Linköpings universitet är närmast till dig, kontaktuppgifter finns på https://liu.se/utbildning/kurs

    Annars är det, som sagt, även Göteborg och Umeå som erbjuder VAL för textillärare.

    Ang. VAL (Vidareutbildning av Lärare):

    Medverkande lärosätens lokala VAL-sidor
    VAL-projektet är ett nationellt projekt, med åtta medverkande universitet. Umeå universitet är nationell samordnare. Besök lärosätenas webbplatser (länkar nedan) om du vill veta mer om VAL-studier vid ett specifikt lärosäte.

    Umeå universitet

    Högskolan Dalarna

    Göteborgs universitet

    Jönköping University

    Karlstads universitet

    Linköpings universitet

    Malmö högskola

    Stockholms universitet