Hanna

    Jag vill börja universitet nu till hösten och vill gärna veta vad jag behöver läsa samt hur utbildningen ser ut (steg för steg) eftersom när jag har försökt hitta liknande frågor här har jag inte kunnat hitta svaren. Jag har gått vård- och omsorgsprogrammet och har läst utöver det sam 1a1+sam1a2, historia 1a1+1a2. engelska 6+7, matematik 2a, svenska 3, naturkunskap 1a1

    • Anna : I vilket ämne vill du bli universitetslärare?
    • : Jag vill gärna undervisa i exempelvis Svenska och kanske i Genus och sexualitet, men främst är det svenska. Hur gör jag då? Behöver jag läsa något extra på komvux nu för att studera till det? Mvh
    • Milla :

      Läs gärna Annas svar nedan. Läs Svenska på högskolenivå t.ex till ämneslärare på gymnasiet i svenska ..

    • : Funkar det om jag läser ämneslärare för grundskolan 7-9 inom exempelvis svenska, svenska som andra språk? Vet bara inte vilka kurser inom lärarprogrammet är avancerade, kan inte hitta något fakta om detta.
    • Milla : Jag tycker ämneslärare för gymnasiet med första undervisningsämne Svenska passar bäst; eller läs lösa kurser i svenska På 30 hp, fyra st sådana kurser eller mot kandidatexamen i svenska.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    kika gärna på yrke/hogskolelarare där det under stycket utbildning finns viss info om hur man kan utbilda sig till högskolelärare. Det är i Sverige idag ingen större skillnad på högskola och Universitet; vissa utbildning finns med samma namn och med samma innehåll både på högskolor och på universitet.

    För anstäIIning som Universitetslektor (Högskolelärare) krävs det vanligtvis att man har avlagt doktorsexamen samt genomgått en högskolepedagogisk utbildning. Man börjar med Grundutbildning - till exempel kandidatprogram inom det ämnesområde som man vill bli högskolelärare i sedan. Efter det - söker man utbildning på avancerad nivå: lägst magister, 1 år, men helst master, som är 2-årig heltidsutbildning. Efter det försöker man se om det finns doktorand-tjänster att söka, det är inte alltid det finns och om det finns så är det många som söker, svårt att komma in. Kika gärna på doktorandwww.framtid.se

    Det finns, alltså inte någon utbildning som från början leder till att bli Universitetslektor. Utan man läser jättemycket, så mycket man kan - på högskolenivå - inom det ämnesområde som man är intresserad av och försöker bli så bra det går inom "sitt" område: så bra att man kan skriva och försvara doktorsavhandlingen. Men att man har gjort det, är ingen garanti på att kunna bli lärare på högskolenivå. Ofta finns det inga tjänster att söka och så kan det vara i många år. Och om det sedan finns ngn tjänst att söka, så är det flera sökande med jättehöga meriter, bl.a ska man helst ha publicerat vetenskapliga artiklar i många kända vetenskapstidningar (och det är rätt så svårt att komma med; även om artikeln är bra, så finns det inte plats för alla bra artiklar, så många ggr får man returnerad sin artikel som ej publiceras). Man måste både vara mycket duktig med även ha tur. För att i fall det ej finns någon ledig tjänst att söka inom just ditt ämnesområde - så kan man ju inte få jobb. Utan då får man antingen jobba med ngt annat eller söka i hela världen, inte bara i Sverige. Förresten, inom Sverige måste man vara beredd att flytta till den orten - där man får en tjänst som högskolelärare/universitets-lärare för att annars så kanske man hinner gå i pension innan en lämplig tjänst utlyses just i den staden där man bor eller dit man vill flytta.
    Det är alltså Mycket svårt att bli högskole- eller universitetslärare; det är en mycket lång utbildningsväg utan några garantier på att lyckas bli lärare på högskolenivå. Man måste alltså älska sitt ämnesområde så pass att man är beredd att lära sig "allt" inom det, och detta med tanke på att det är absolut inte säkert att man kan bli lärare på högskolenivå.

    Kika också på Yrke/professor och här nere ska jag kort skriva en "förteckning" över vägen till att bli högskole- eller universitetslektor.

    Vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:

    • grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
    • sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
    • söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
    • försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
    • försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige)
      bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).

      Mvh
      ANNA