Hej Anna,

    det finns inte ett svar att ge i stilen med "gå den och den utbildning och så blir du nyhetsankare". Kika gärna på yrkespresentationen Programledare >>>.

    Det är bra att ha journalistisk utbildning och/eller språkutbildning; men det garanterar inte att man kan få jobbet som nyhetsankare. Många ggr är det nog slumpen - att man skaffar sig de rätta kontakterna och får en chans att prova på och så blir man kvar i det jobbet. Det kan helt enkelt handla om en kombination av att ha en "trevlig röst", distinkt utttal, viljan av att satsa på yrket Nyhetsankare + att råka befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt och helt enkelt att ha tur! :)

    Jag ska också höra med kollegorna och i fall vi hittar på ett bättre svar att ge dig, hör vi genast av oss!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    För att komma i kontakt med branschen skulle jag rekommendera söka möjlighet till praktik inom radio eller TV. Ett sätt att komma i kontakt med branschen är att söka till en utbildning som innehåller praktik inom just den branschen. Exempel på en sådan utbildning är Yrkeshögskoleutbildning TV-produktionsspecialist>>>