Madeleine
    Jag velar fram och tillbaka om vad jag vill läsa till. Något jag vet är att jag är intresserad av psykologi och människor. Är lite inne på relationsterapeut men vet inte riktigt vad jag då ska gå för utbildning. Har hittat ett antal online utbildningar som jag tycker verkar bra, men vilken "skola" ska man välja? Har bl.a. hittat Akademin för SERterapi. Där kan man läsa till samtalsterapeut och sen läsa vidare till par och relationsterapeut. Det svåra med den är att den kostar och man får inget studiestöd. Men det kanske man kan leva med om man hittar rätt utbildning....

    Har ni några tips eller idéer på hur jag kan göra?

    Jag undrar också vad ni vet angående arbetsmarknaden och om man kan vara anställd eller om man "måste" vara egenföretagare som relationsterapeut?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine!

    Jag börjar med att svara på din sista fråga först: om arbetsmarknaden och möjligheter till anställning. De flesta terapeuter inkl "relationsterapeuter" är egna företagare.

    Där det finns en liten "öppning" för anställning - är på kommunernas Social tjänst som t.ex. Familjebehandlare: man samtalar med familjer, som har relationsproblem /oftast är det när barn eller tonåringar är utåtagerande och uppvisar aggressivitet mot sina föräldrar och/eller mot sina klasskamrater eller när unga rymmer hemifrån och i viss fall även i de situationer när ungdomar blir "hemmasittare", dvs inte vill gå i skola eller göra ngt annat som t.ex. söka jobb/. Då samtalar man med familjer och försöker lösa de problemen och en person som gör det kallas ofta för "familjebehandlare". De fallen vi känner till när folk jobbar som familjebehandlare, då är de i grunden socionomer med vidareutbildning i terapi. Men jag tror det inte är omöjligt att få anställning med en privat utbildning. Dock, kan vara svårt att konkurrera mot en arbetssökande som har Socionomutbilnding /pga chefer som anställer känner väl till utbildning till Socionom och vet vad man kan förvänta sig + att i fall det blir kris på andra avdelningar inom Socialtjänsten, då vet chefen att en anställd som är Socionom i grunden, kan även jobba med annat på socialkontoret/. Därför är det många ggr lättare att få jobb om man är Socionom i grunden men vidare/påbyggnadsutbildnngar i terapi.

    Din första fråga (om vilken privat skola som vi kan rekommendera) så kan vi - tyvärr - inte svara på. Vi har ingen erfarenhet av de privata skolor som utbildar inom terapi och kan därför inte uttala oss om kvalite på utbildningen, priser eller annat som är viktigt för dig att tänka på om du ska gå utbildning på en av de skolorna.

    Tyvärr så vet jag inte ens vart jag kan hänvisa dig med den frågan. Du kan testa kontakta Studievägledare på Socionomutbildningar runt om i landet och se om någon av dem har på ngt sätt kännedom om de privata skolorna inom branschen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag undrar om du vill jobba som Familjerådgivare dvs med par som har problem i sina förhållanden? Eller om du kan tänka dig arbeta även med andra "delar" inom terapi?

    I vilket fall rekommenderar jag att du överväger söka tiil socionomprogrammet som är väldigt bred och ger möjighet till specialiseringar genom påbyggnadsutbildningar.

    • : Jag vill framför allt jobba med terapi, tyckte realtionsterapeut lät intressant. var rädd att socionom var för lite inriktat på psykologi men så är det kanske inte... Vill framför allt läsa psykologi.
    • Milla : Det är svårt att komma in på Psykologprogrammet, men det finns också fristående kurser i Psykologi på högskola och i kombination med utbildning till Socionom - kan du få den utbildning du vill ha. Det är inte omöjligt att läsa kurser i psykologi på halvtid vid sidan av studier till Socionom. Du kan bli antagen till 150% av studietakt och Socionomprogrammet är på heltid, du har därför "halvtidsutrymme" att läsa mer. Det går också att bedriva självstudier. Jag försöker inte avråda dig från att söka till privata skolor. men jag kan ej uppmuntra dig att göra det heller - då jag vet inte om du ska kunna få jobb efter de utbildningar. Det finns ej ngt jobbgaranti men med Socionomutbildning kan du alltid få "något jobb" kanske inte drömjobbet.. och söka sedan bättre passande jobb när du har "något jobb".
    • : Tack så mycket för ditt svar! Jag förstår vad du menar. Har en fråga till som kommit upp nu.. Vad är möjligheterna med att läsa till en psykologi kandidatexamen? Är det lättare att komma in på det och vad finns det för möjlighet efter examen?
    • Julia : Det är en mycket bra fråga att ställa till Studievägledare på den utbildningen, som jobbar på högskolan. Att komma in är lättare än på Psykolog-utbildning (i alla fall så har det varit förr). Antagningsgränser kan ändras - pga olika anledningar. Men jag TROR det blir även i fortsättningen lättare att komma in på andra "psykologiska utbildningar" än på Psykologprogrammet. Vad man kan göra efter kandidatexamen är det bra att fråga Studievägledare på den aktuella utbildningen, men allmänt så kan man söka påbyggnadsutbildningar eller söka jobb. Med kandidatexamen kan man få olika jobb: t.ex som utredare på försäkringskassan eller som HR-assistent på personalavdelningen, bara för att ta 2 exempel från andra branscher.
    Läs alla kommentarer