Sara
    Hejsan. Jag tog studenten för två år sen och har sedan dess jobbat med funktionshindrade. Då har jag fått upp ögonen för teckenspråk och skall nu börja läsa teckenspråk steg 1 på komvux.
    Jag undrar dock hur man blir teckenspråkstolk ? Och om det finns gott om jobb för det? Finns det några andra yrken man kan använda det i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Det kommer alltid att finnas behov av att använda sig av teckenspråkstolkar - men extremt svårt att svara på i vilken omfattning som jobben kommer att finnas.

    Det är svårt att få heltidsjobb med månadslön som tolk (gäller alla sortens tolkar). Däremot får man korta behovsanställningar (någon timme åt gången) via tolkförmedlingar. Som duktig och flexibel tolk kan man jobba många timmar varje vecka och på så sätt kunna försörja sig på sina tolkuppdrag.

    Teckenspråk kan man använda i många olika sammanhang: man kan på sikt bli lärare i teckenspråk, man kan undervisa i andra ämnen med hjälp av teckenspråk. Som lärare är det oftast fasta anställningar som ofta också är på heltid som gäller. Andra möjligheter: man kan utbilda sig till t.ex Fritidsledare och söka jobb som Fritidsledare för hörselskadade (ett jobb som inte vilken som helst fritidsledare kan söka, för de flesta kan ju inte teckenspråk).

    Även för många andra yrken - som t.ex Audionom - kan det vara en stor fördel att kunna teckenspråk.

    Som jag ser det, så kan man välja ett av följande alternativ:

    1. satsa på att jobba just som Teckenspråkstolk - och för det rekommenderar jag att på sikt komma in på TÖI

    2. lära sig teckenspråk + något yrke där det är en stor fördel att kunna teckenspråk

    3. satsa på att bli lärare i teckenspråk eller lärare/fritidsledare/förskollärare - för döva eller hörselskadade.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare