Hej Lovisa,

    du får gärna läsa på den här sidan>> där vi förklarar att undersköterska är inte ett Legitimationsyrke och det är därför arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobbet. Det är därför möjligt att få jobb som vårdbiträde och som undersköterska med vilken utbildning som helst, egentligen.

    Men när flera söker samma tjänst, väljer arbetsgivaren den som är mest lämplad och i arbetsgivarens ögon är det den som har gymnasial utbildning inom vård och/eller tidigare arbetslivserfarenhet inom vård (eller i alla fall någon arbetslivserfarenhet, och helst inom serviceyrken, där man hade "med männisor" att göra, om det är inte inom vården).

    På komvux finns det "Vårdpaket" eller "Undersköterska" eller "Omsorgsutbildning" - kan heta lite olika men längden är oftast 2 eller 3 terminer och utbildningen ligger på gymnasial nivå, dvs kravet för att komma in är att man har kunskaper i svenska, engelska och matematik = åk9 i den svenska grundskolan. Från engelska kan man få dispens. Även från matte kan man ofta få dispens, men inte från svenska (man ska ha godkänt betyg i SAS grund = svenska som andraspråk Grundskola).

    Men - på vissa komvux kan även andra utbildningskonstellationer skapas, t.ex Sas Grund + Omvårdnad - i ett paket tillsammans, eller t o m SFI-vård (då läser man SFI och omvårdnadsutbildning samtidigt). Det får man fråga på komvux i den Aktuella kommunen. Med den "aktuella kommunen" menar jag den kommunen där personen är folkbokförd.

    OBS! Grundskoleutbildning har man rätt att läsa i vilken kommun som helst, och därför just vad det gäller SAS grund och även Paket som är på grundskoIenivå, har man rätt att söka i alla kommuner (men här kan de sätta ihop SAS grund och gymnasiala kurser i Omvårdnad i en och samma utbildning och hävda med det att det inte är "ren grundskoleutbildning" och med den motiveringen inte tar in personer som är folkbokförda i andra kommuner - eller vill i så fall att hemkommunen betalar den så kallade "Interkommunal ersättning").

    Kort och gott: man kan med vilken utbildning som helst söka och få jobb som vårdbiträde eller som undersköterska. Men chansen är större att få jobb om man har någon sort vårdutbildning och om man kan mer svenska.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Tips - kika gärna också på följande yrken:

    Servicemedarbetare inom sjukvården>>

    Optikerassistent<<

    Apoteksassistent>>

    Sjukhustransportör<<

    Obduktionstekniker>>

    alla de yrken ovan är inom Vård och ej ställer krav på eftergymnasial utbildning.