Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,

    för att kunna bli högskolelärare gäller följande: Akademisk utbildning krävs, dvs man måste läsa på universitet eller högskola.

    För anstäIIning som Universitetslektor* krävs det vanligtvis att man har avlagt doktorsexamen samt genomgått en högskolepedagogisk utbildning.

    * vid anställning av universitetslektor inom konstnärlig verksamhet gäller det Särskilda regler (undantag). Vad det är för särskilda regler för anställning på ett lärosäte är en fråga för en avdelning som arbetar med sådana ärenden och handlägger utlysning av tjänster och det kan skilja sig åt från lärosäte till lärosäte.

    Man behöver alltså inte läsa på lärarprogrammet (med undantag av att om man själv senare vill undervisa på just lärarprogrammet - då är det bra att läsa på lärarprogrammet).
    Det är bra att läsa samma högskoleutbildning där man sedan vill bli lärare på, men det är inte det absoluta kravet och kan också "bero på".... Exempelvis, på SYV-programmet (studie- och yrkesvägledarprogrammet) läste vi en kurs i psykologi och just på den kursen undervisade högskolelärare som själv läste Psykologi på högskolenivå, som student, och inte syv-programmet (hen var alltså inte "syv-are" utan psykolog, men undervisade på syv-programmet, men då endast i kursen Psykologi).
    ***
    Rekommendationen är alltså att läsa på högskolenivå det ämnet som man sedan vill bli högskolelärare i - det absoluta minimikravet är att ha läst i 3 år, kandidatexamen, men oftast krävs det betydligt längre studier; sedan finns det inga som helst garantier att kunna få jobb med undervisning på högskolor/universitet; konkurrensen om de jobben är mycket hård.