Felix
    Hej,

    Jag funderar eventuellt på att söka universitet nu så att jag kommer in till våren. Mitt problem är dock att jag inte vet hur jag bör tänka när jag ska välja vad jag ska söka. Jag vet inte vad jag vill blir och jag känner en stor risk att välja fel.

    Vad gäller studieort, skulle jag föredra att bo och plugga i Lund, då det ligger nära både hem och till Köpenhamn. Dessutom känner jag flera som bor i där och Lund verkar vara en bra studentstad.

    Vad gäller mina intressen så är jag väldigt intresserad av musik, politik, media, nyheter, och människor. Musik vill jag dock behålla som fritidsintresse och är inget jag vill jobba med.

    När det kommer till yrken så har jag funderat på bland annat journalistik och reklam&PR. Det känns dock som att arbetsmarknaden ser väldigt dyster ut inom de områdena. Jag har även funderat på utbildningar inom internationella relationer, men vet inte riktigt vad jag kan bli efter det.

    Jag kan tänka mig att utbilda mig till lärare. I så fall skulle jag vilja undervisa i SO-ämnen eller juridik&ekonomi. Jag vill dock inte vara fast i att bara vara lärare, utan jag skulle i så fall vilja utbilda mig till något annat också, men även ha möjlighet att undervisa.

    Mitt meritvärde är helt okej; 20.04 om jag har räknat rätt, med meritkurser som Tyska 4 och Engelska 7 inräknat. Jag kommer skriva Högskoleprovet nu på våren och siktar på att få runt 1.5.

    Min fråga är hur jag bör tänka och vad jag kan söka, sett till mina intressen, förutsättningar och önskan om studieort. Vissa saker kan jag ju utesluta: Jag kommer aldrig bli veterinär, snickare eller fotbollsspelare. Men i övrigt har jag många intressen och det som är viktigt för mig är variation i arbetslivet och många lärdomar och erfarenheter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felix,
    du som fortfarande är rätt ung, 20 år, kanske kan jobba ett tag först - för att skaffa dig mer livserfarenhet och studera senare (i alla fall vad gäller de formella studier, för att självstudier kan man bedriva när som...).
    ****
    Men om du vill redan nu ansöka om en studieplats, då är frågan: måste det tvunget vara på högskolenivå? för att det finns studier i många andra studierformer, se ex. utb inom yrkeshögskola:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b-lund-hermods
    https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/javautvecklare-teknikhogskolan-lund
    och det finns även studier på distans inom yrkeshögskola - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-conversion-manager
    https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans
    https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/studiehandledare-campus-nykoping

    Studie- och yrkesvägledare

    Om det är just högskolestudier (på Lunds Universitet) som du är intresserad av - så finns det i den här listan på lärosätenas gemensam sida >> ca 300 kurser och program som startar på Lunds Universitet till hösten (jag sorterade bort de utbildningar som kräver tidigare högskolestudier), så kika gärna närmare på de kurser och program och välj några som är av intresse för dig.
    Du kan söka upp till 12 alternativ inom högskola/universitet
    och
    samtidigt ett obegränsat antal olika yrkeshögskoleutbilndingar
    samt
    samtidigt även söka till andra skolformer, som t.ex folkhögskola eller KKU.

    • :

      Hej Milla, tack för ditt svar.

      Jobbar är vad jag gör nu och det är absolut inget jag utesluter att göra ett år till. Jag vill dock ändå söka in till universitet för att senare eventuellt tacka nej om jag skulle vilja jobba vidare ett år. Jag är lite rädd att jag ska fastna och aldrig komma igång med mina studier och jag vet ju att jag vill plugga förr elelr senare, bara inte vad. Det jag ska söka nu är ju till universitet. Jag har även haft tankar på att läsa musik en eller två terminer på folkhögskola, men den ansökan öppnar senare och det känns dumt att inte ansöka högskola nu när ansökan är öppen.

      Jag tycker dock det är väldigt svårt att veta vad jag ska välja. Det finns så himla mycket att välja på och jag vet inte ens i vilken ända jag ska börja kolla. Jag hade behövt förslag på yrken och utbildningar som ligger i linje med mina intressen och mina förutsättningar, så att jag har någonting att utgå ifrån.

      Tack.

    • Anna : Hitta intressanta för dig yrken på www.framtid.se och där brukar det även stå vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. Ett annat sätt är att du på www.studera.nu eller www.antagning.se sorterar fram utb just på det lärosäte där du vill läsa och genom uteslutningsmetoden hittar de utb., som du vill söka.
    • : Hej, Anna tack för ditt svar. Jag tänkte dock mer om du kunde förse mig med några konkreta förslag så att jag har nåt att utgå från. Har varit inne på sajterna du nämner men det är ju så mycket och jag vet inte verkligen inte vart jag ska börja.
    • Julia : Kika gärna på https://www.framtid.se/bloggar/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man - varje yrkesnamn i texten är en klickbar länk. Lycka till i Framtiden!
    Läs alla kommentarer