Victoria
    Hej!
    Jag skulle vilja plugga ett eller alla universitetsår utomlands och hur bra behöver man då vara på engelska. Kan man plugga på svenska i ett annat land eller måste det bli på engelska? Om jag skulle plugga i ex Tyskland. Måste man vara bra på tyska då och är undervisningen på tyska då eller är den på engelska?
    Måste jag ha högt betyg i engelska och måste jag läsa engelska 7 för att kunna plugga utomlands?
    • Mikael : OBS! allt som är i "blått" i våra svar är klickbara länkar. Hälsningar Mikael SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victorua!

    Det är svårt att hitta möjlighet att läsa med undervisningsspråk "svenska" utanför Sverige. Det som vi känner till är möjlighet att studera på Åland (Finland) med undervisningsspråk svenska. Läs mer om det här >>

    För övrigt så är det större utbud av utbildningar för dig om du kan läsa med undervisningsspråk Tyska i Tyskland (jämfört med om du bara kan läsa med undervisningsspråk engelska). Och så är det i alla länder. Om du kan läsa med undervisningsspråk Spanska, t.ex så får du välja bland flera utbildningar i Spanien och i Latinamerika än om du bara kan läsa "på engelska".

    Angående högt betyg i engelska, så är kunskaper viktigare än betyg. Detta för att du måste med allra största sannolikhet göra test (och kanske t o m flera olika tester) i engelska för att bevisa dina kunskaper och med det förmåga att ta till dig undervisning med undervisningsspråk Engelska. Läs mer om tester i engelska inför utlandsstudier på eftergymnasial nivå här >>

    Jag tycker att det är bra om du kan läsa Engelska 7 på gymnasiet. Detta för att du får mer kunskaper i engelska - ju mer engelska du läser, det är för det första.

    För det andra, i fall du skulle ändra dig och vill plugga på högskola/universitet i Sverige, då ger godkänt betyg i Engelska 7 meritpoäng, vilket innebär en stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats. Läs mer om Meritpoäng här >>

    Ang. svar på din fråga om hur bra man behöver vara på engelska - så är det "så bra man kan bli" och minst så bra att man klarar test/tester som just den utbildningen kräver att man gör. För övrigt, så är det alltid fördelaktigt att kunna "landets språk" (som är tyska om man läser i Tyskland och franska om man läser i Frankrike) även om man läser på engelska.

    Engelska har blivit ett "internationellt språk" och, oavsett var man jobbar eller studerar, så är det alltid bra att kunna så myckt engelska i tal och skrift som man kan lära sig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vill påpeka också att alla "blåa ord" i våra svar är - klickbara länkar.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA