Seergi
    Som Exempel : vi säger att James har klarat Universitet och är Redo för att Söka Jobb men har ingen Erfarenhet, vi sätter i den har exempel att han har utbildats för att bara Arkitekt, hur ska han hitta jobber vilka alltså steg måste han ta och hur får han överleva utan pengar medans han söker jobb ?

    jag vill alltså veta hur, skulle i den har exempel James hitta en jobb som Arkitekt.
    Hoppas ni kan förklara :) det skulle hjälpa mycket

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Seergi,

    nästan alla som går någon utbildning, där de efter utbildningen vill börja jobba (och inte gå ännu en annan utbildning) - börjar söka jobb innan de är klara med utbildningen; speciellt aktivt brukar de söka jobb under sin Sista termin på utbildningen. Tanken är då att de ska kunna få jobb innan de är helt färdigutbildade och börjar jobba direkt efter utbildningen.

    Konkret vad man gör är:
    - man sätter ihop en CV, var god se tips om hur man kan gör det t.ex på www.framtid.se/information/tips-nar-du-skriver-cv

    - man tittar på jobbannonser på olika sajter, ex. på Arbetsförmedlingens sajt www.arbetsformedlingen.se

    - man pratar med alla personer man känner och ber om tips och förslag på lämpliga kontakter som kan hjälpa till att hitta jobb

    - man söker i första hand jobb som direkt motsvarar ens kompetens och önskemål men i andra hand även andra jobb och i "värsta fall" - vilket jobb som helst och om man får jobb som man egentligen inte vill ha, då jobbar man och samtidigt söker ett annat jobb

    - man kan även samtidigt söka andra Utbildningar och i fall man efter sin utbildning inte får jobb, då kanske man läser lite mer och under tiden får förhoppningsvis Studiemedel och sedan när man har ännu mer studier i bagaget, är det förhoppningsvis lättare att få jobb då.

    Personer som kan hjälpa till att söka jobb är: personal på Arbetsförmedlingen, studievägledare på högskola/universitet (många lärosäten har också "Karriärvägledningscentra" där de specifikt ger råd till sina studerande om hur de på bästa sätt söker jobb); även lärare på utbildningen kan ge tips och förmedla kontakter och ibland även ge "direkta rekommendationer" som leder till anställning.

    Var god läs även Reportage >>Alternativt-jobbsokande som förhoppningsvis också blir till hjälp!

    Hälsningar

    Daniel SYV