Helia
    Hej, har gått tre dagar på min skola och jag tycker inte om det. Deras arbetssätt är inget jag tycker om. Därför vill jag byta gymansium med gå kvar samma linje. Om de hjälper så bor jag i Sthlm och vill olugga natur. Min fråga är hur byter man gymansium. Vill gärna ha en steg för steg förklaring om vem jag ska kontakta först så att processen går så snabbt som möjligt. Tacksam för svar
    Mvh
    • Anna : Är det Naturvetenskapsprogrammet eller Naturbruksprogrammet du går på ?
    • Julia : Kontakta skolorna direkt för information om ev ledig plats nu när de själva tagit över antagning. Då vi inte vet om det NA eller NB (för båda förkortas till "natur") kan vi inte fråga på skolorna, vi vet ju inte vilket program din fråga gäller.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helia,
    gymnasiestudier är frivilliga, inte obligatoriska. Därför kan man inte få någon garanti på att få gymnasieplats. Tanken är att man med endast grundskolekompetens kan söka jobb. Detta säger jag för att påtala att du, som fick plats på gymnasiet, har tur. Det är inte alla som vill läsa på gymnasiet som får plats. Att kunna byta beror på om det finns lediga platser på den skola dit du vill byta.
    Situationen med lediga platser förändras snabbt.
    Det går därför inte att säga /i alla fall kan inte vi göra det... här på Fråga syv/ var lediga platser finns just nu.
    Du har rätt att fråga på gymnasieantagningen och på alla de gymnasieskolor dit du vill byta. Finns det ledig plats och du är behörig, kan du bli antagen snabbt.
    Finns det ingen ledig plats, kan du inte bli antagen till en ny skola.
    Ledsen, men kan inte svara på ngt. annat sätt.
    Hälsningar
    Peter syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej helia. Du får gärna kontakta Gymnasieantagningen-stockholms-län. Då får du förhoppningsvis svar om ledig plats finns någonstans i Storstockholm.
    Naturvetenskapsprogrammet finns i Sthm på ca 50 gymnasieskolor; du kan se alla de presentationerna på Gymnasieguiden.se/gymnasium?query och du får givetvis kontakta alla de skolor dit du vill byta.
    Tyvärr är inte det en elevs rättighet att byta till en annan gymnasieskola.
    Vi hoppas givetvis att du kommer att ha tur och får byta till en annan skola där du kommer att trivas bättre.

    Att ge ngn sort "step-by-step" lista ang. hur man byter till en annan skola - kan vi tyvärr inte göra. Detta för att det finns inte någon garanti på att du kan hitta ledig plats någonstans, över huvudet taget...
    Din rättighet är att söka om - nästa år - och på nytt konkurrera med dina grundskolebetyg om en ny plats i årskurs 1. Denna rättighet kommer du att ha t o m det året du fyller 19 år, såvida du inte innan dess redan tar ut examensbevis eller studiebevis från gymnasiet.
    Bästa hälsningar och Lycka till!
    ANNA