Hanna
    Jag har precis börjat studera till biomedicinsk analytiker men börjar få panik över att jag inte ska hinna med/förstå allting, och börjar nu fundera på om jag ska hoppa av utbildningen. Jag funderar på att söka in på medicinska sekreterarutbildningen till vårterminen. Hur ska jag då gå tillväga?

    Mvh Linnéa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    är det på yrkeshögskola som du vill söka in på medicinska sekreterarutbildningen till vårterminen?

    Vad tänkte du göra under hösten om du skulle hoppa av BMA-utbildningen nu? Har du möjlighet att snabbt få jobb? Om inte, så kanske det är bättre att ändå kämpa på och se om det blir bättre... om du känner att du kan klara av utbildningen.
    Om du tar studiemedel - har du rätt till studiemedel under den perioden som CSN beviljade dig studiemedel så länge du studerar, inte hoppar av utbildnigen, men om du inte klarar av tillräckligt antal godkända poäng - kanske du ej får studiemedel beviljat Nästa gång du ansöker om studiemedel. Men om du idag inte tar studiemedel - eller om du kan sluta ta studiemedel (du kommer ju ändå inte få studiemedel om du hoppar av ...) - är det "riskfritt" att fortsätta läsa.

    utb. till Med.sekreterare som startar på våren 2018 finns på >>frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare-sthlm

    utb. till Vårdadministratör som startar på våren 2018 finns på >>yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator

    Flera utbildningar startar på hösten - se här>>>.

    Du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt men det finns ju inte någon garanti på att komma in. Jag hoppas du kommer in och i så fall kan du Byta från din nuvarande utbildning till den nya utbildningen. Men om du nu hoppar av; och sedan inte kommer in på en yrkeshögskoleutbildning - vad är din plan i så fall? Vad ska du göra?

    Du kan söka jobb samtidigt som du studerar och om du får jobb, då känns det mer rimligt att i så fall Byta från utbildning till jobb; men att hoppa av och bli arbetssökande... ? Förhoppningsvis kommer du in på utbildning till våren, men vad ska du göra fram tills dess? Och vad gör du om du inte kommer in på utbildning till våren?

    Mitt råd är, alltså, att du kämpar på med dina nuvarande studier, gör ditt bästa - fram tills du får ett annat alternativ: jobb eller utbildning och i så fall Byter från din nuvarande utbildning.

    Du kan också gå prata med studievägledare och kurator på din nuvarande utbildning. Jag är säker på att de kan ge bra råd och stöd i din situation.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA