Oliver
    Hej jag gick ut grundskolan förra terminen med 330 merit poäng, jag är relativt sugen på att byta ifrån ullviskolan i Köping till ABB i västerås, båda linjerna är teknik och jag vet att detta kommer bli svårt!
    Finns det någon chans att ta en reservplats och isåfall hur gör jag det på lättaste sätt?
    Hur får jag reda på ifall program har reservplatser, det är jag sugen på att veta!
    Tack på förhand, mvh Oliver

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    jag antar att ditt gymnasieantagningskansli är - >> antagningskansliet-i-kak-kungsor-arboga-koping.
    Kansliet som gör antagning för elever i Västerås är >> gymnasieantagningen-i-vasteras. Du vill, alltså, "byta" till ett annat "upptagningsområde". Pga abb-industrigymnasium-vasteras är en friskola, antas alla sökande som "första-hands"sökande, dvs på sina betyg. Och det skulle gå jättebra om du sökte i tid. Nu är det så pass sent - att du ska ha tur för att detta ska bli möjligt att genomföra.

    Första fråga - vad säger dina vårdnadshavare? Kan du pendla till ABB i Västerås? Blir det inte för långt att pendla?
    Nästa fråga - är det fullt på ABB i Västerås? - denna fråga kan besvaras av gymnasieantagningen i Västerås. Är det inte fullt, utan ledig plats finns, och du är behörig - kan du i så fall antas snabbt.
    Däremot, om det står folk i reserv, brukar man ställas sist i reservkön, oavsett hur höga betyg man har. Risken finns i så fall att inte komma in.

    Tips: om du börjar läsa på samma program på en annan skola, kan möjlighet finnas att byta senare - ex. mitt i första terminen, eller till jul... om det blir några avhopp, kan rektor ta in dig; oftast är det möjligt under September, men i fall man går på SAMMA PROGRAM på en annan skola, och med det läser samma kurser - kan rektor ta in även senare. Ännu en möjlighet är att byta efter åk1, innan åk2 (nästa sommar). För det måste ledig plats finnas på den skola dit du vill byta. Om det - nästa sommar  - kommer finnas lediga platser i "kommande åk2" ... är det idag ingen som kan veta.

    Ang. pendla
    Så vitt jag vet är det ca 4 mil mellan Köping och Västerås... men hur lång tid kommer det FÖR DIG att ta dig till skolan i Västerås ("dörr till dörr", dvs från utedörren på din bostad till ingång till skolan) - vet inte jag... det beror på hur långt du bor ifrån hållplatsen - bland annat;
    Det finns "risker" med att pendla 4 mil till sin skola - bl a är det att bussar/tåg går inte var femte min och du får inte missa buss/tåg - för då kommer du för sent till din skola... en annan "risk" är att tröttna på att pendla. Buss/tåg kan bli försenade - och då kommer du också för sent, vilket inte är ju så bra!
    Tips: åk till skolan i Västerås och "ta tid" - hur mycket tid tar det för dig "dörr-till-dörr" och den allmänna rekommendationen är att gränsen går vid 45 min. Är det längre tid än 45 min enkel väg - så är det "för långt"... 45 min är det "i bästa fall", med tanke på ev. försenade buss/tåg. För att inte missa bussen måste du har några min marginal också... det blir alltså ca 2 timmar om dagen (10 timmar per vecka) att pendla - om du "rymmer" dina resor inom "den rekommenderade max pendlings-tid på 45 min". Om det tar längre tid, vill jag råda dig att tänka "både en och 2 ggr" innan du vill försöka ändra ditt gymnasieval.

    Hej igen,
    har nu hittat på http://gymnasieintagning.vastmanland.se/Vland/files/DEXTER_1980_9980_180628.pdf - statistik Slutligantagning 2018 bl a för Västerås... där man bl a kan se följand info:

    Där 96 är Antal platser samt antal ANTAGNA.
    171 är Antal första-hands-sökande.
    322 är - "medel" och 305 är Lägsta "betygspoäng" som den sista antagen /med lägsta betygen/ hade, som kom in.

    Hej igen,
    vi fick idag svar från Gymnasieantagningen KAK >> som lyder:

    "Hejsan!

    Eleven kan göra ett sent omval via en omvalsblankett, denna finns på gymnasieantagning.vastmanland.se under ”Länkar” nere till vänster.

    Det man måste vara medveten om är att eleven som gör sent omval kommer SIST I KÖN. I det fall programmet han söker till är fullt så kan han bli erbjuden ledig plats efter de reserver som sökt i tid och efter de som gjort sena omval före honom. Han är således INTE garanterad en plats även om han har högre meritvärde än andra reserver.

    Gymnasieantagningen KAK kommer att göra reservantagningar 1, 7 och 13 augusti 2018."

    Med vänlig hälsning
    ANNA

    • : Tack för svaret!
    • : Dock hittar jag ingenstans om gymnasiumet är fullt eller inte? kan du länka där man kan se om programmen blivit fulla?
    • Anna : Det är inte säkert att "utomstående" ska kunna ha tillgång till den info som du efterfrågar... Olika gymnasieantagningskanslierna hanterar antagningsprocessen på olika sätt. Det kan hända att elever och personal som har inloggning till sida för gymnasieval i Västerås ska kunna se de uppgifter .. Vi på Fråga SYV har inte inloggning till olika antagningskansliernas sidor. Kontakta gymnasieantagningskansliet i Västerås, är mitt råd.
    • Anna : Jag har nu hittat på http://gymnasieintagning.vastmanland.se/Vland/files/DEXTER_1980_9980_180628.pdf info om att alla 96 platser på Teknikprogrammet på ABB-gymn.iVästerås är tillsatta; det fanns minst 171 sökande till den utbildningen.
    Läs alla kommentarer