Lars
    Har extrem ångest och den blir som värst i idrotten vilket leder till att jag bli deprimerad och väldigt omotiverad till att göra något i skolan. Hur dåligt skulle det vara om jag bara skippade idrotten och tar det strecket jag får? Precis börjat ettan i gymnasiet och har ingen koll på hur det fungerar. Har dessutom pressat mig igenom 3 år med ångestfyllda idrottslektioner i högstadiet och då var det dessutom med folk jag kände. Orkar inte mer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    det är tyvärr så att kurs Idrott & hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram. Utan betyg i Idrott&hälsa 1 uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen. Det är möjligt att ta examen med betyget F i den kursen, men det sänker konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket.

    Om läraren ej har betygsunderlag, kan inte ens betyget F sättas och då kommer du inte uppfylla kraven för examensbevis. Du kommer i så fall få Studiebevis som du sedan kan komplettera upp till Examensbevis på komvux. På komvux läser man inte Idrott.

    En annan tråkig "grej" är att i fall du inte läser på heltid eller skolkar, blir du av med Studiebidraget. Om du inte går till idrottslektionerna, måste din skola rapportera till CSN som drar in Studiebidraget.

    Jag råder dig gå prata med kurator på din skola. Det finns flera möjliga lösningar:

    - t.ex om du kunde via skolpsykologen få hjälp och överkomma det som du känner inför Idrottsektionerna...

    - en annan lösning är att i fall det inte går att överkomma dina känslor inför idrotten, kanske kan rektor ersätta det ämne med att erbjuda dig läsa ngt. annat på de timmarna. Du kommer i detta faller ej få examensbevis och blir inte behörig till högskola, t.ex men du blir i så fall i alla fall inte av med studiebidraget (om du läser ngt. annat i stället för idrott - om din skola nu kan erbjuda dig det). Det är inte din rättighet, men du kan ansöka och vi hoppas du får ett positivt svar.

    - ännu en lösning är om du byter till Individuellt alternativ (vilket man gör via kurator, skolpsykolog och rektor). Du kan i så fall på Individ.alternativ läsa enligt "individuellt anpassad studieplan" och kan skippa idrotten. Du kommer i vilket fall utan betyg i Idrott & hälsa 1 inte uppfylla kraven för examensbevis, men du tar dig igenom gymnasiet i alla fall med förhoppningsvis många godkända betyg. Sedan kompletterar du på komvux, där man inte läser Idrott.

    Kraven för gymnasieexamen kan du se på GymnasieGuiden.se

    Bästa hälsningar

    ANNA