Kevin

    Hejsan! Jag hade tänkt att söka till universitetet nu på sommaren och jag vill gärna maximera mina chanser att komma in till min drömutbildningen genom att delta i både urval BI och BII. Min fråga är då, med tanke på att man måste ha komplettera ett ämne för att delta i urval BII. Kan jag då göra en prövning på, låt oss säga Matte 2 (där jag har ett E) och om jag då höjer mig till ett D, kan jag söka mig in till universitetet med betygen som jag hade innan höjningen (alltså urval BI där jag har ett E i Matte 2) samt betygen efter höjningen (urval BII där jag har då ett D i Matte 2)? Tack i förhand för svaren : )

    • Julia : Läser du år 3 på gymnasiet nu? eller är du redan klar med gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    det funkar som du skriver i din fråga, ja. Om du höjer ett eller flera av betygen som finns i ditt examensbevis, och det höjer då ditt jämförelsetal/meritvärde, då borde du med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Men det finns en "viktig detalj" - betyget/betygen som höjer ditt meritvärde måste vara "daterade" senare datum än datum för utfärdande för ditt examensbevis från gymnasiet (i annat fall är det inte en komplettering), men det är ju också bra att höja ditt meritvärde, även om du med det kommer endast prövas i BI, direktgruppen.
    Utifrån din ålder är det svårt att veta om du redan är helt klar med gymnasiet (redan har examensbevis) eller om du idag läser år 3 på gymnasiet. Men du läser kanske mot exam.bevis på komvux? Då kan det bli ännu mer komplicerat! För att hela exam.bevis från komvux kan vara en "komplettering" och man prövas endast i BII-urvalet.
    ***
    I vilket fall är det bra att höja betygen. ang. matte - om du nu har betyg i matte 2b eller 2c, kan du göra prövning i matte 2a (och på samma sätt - i matte 1a, om du har betyg i matte 1b eller 1c) och betyg i matte 1a och/eller 2a kommer räknas in i stället. Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret inom gymnasiematte.

    Svårigheten
    ligger i att hitta var man kan göra prövning. Komvux tar inte in för att läsa "samma kurs" en gång till - i alla fall i 99,99% av fallen (det är inte förbjudet att söka till komvux men om du redan har godkänt betyg i en av kurserna - matte 2a, 2b eller 2c, då kommer komvux kunna ta in dig på matte 3, men ej på matte 1 eller 2... - det är dock i o f s kanske är så dumt att försöka få godkänt betyg i matte 3 - det ger dig + 0.5 meritpoäng och att kunna mer matte är alltid bra).
    Många vill göra prövningar. Det blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig för en prövning.