Milla SYV på FrågaSYV

    hej Pershia,

    Sjuksköterka är ett av de så kallade Legitimationsyrken>> och utbildningen är på 3 år på heltid. Man kan inte läsa till sjuksköterska i Sverige på ngt. annat sätt än genom Sjuksköterskeprogrammet, som är en treårig utbildning på heltid.

    Röntgensjuksköterska>> tar det också tre år att bli.Och det är också legitimationsyrket, dvs Socialstyrelsen utfärdar legitimation och stället srtikta krav.

    Det finns andra yrken som t.ex Steriltekniker>> , Apotekstekniker>> och Tandsköterska>> som är yrkeshögskoleutbildningar på 1.5 år.

    Man kan också prova söka jobb som Apoteksassistent>>, där man kan bli upplärd på arbetsplatsen men det är mycket svårt att få jobb.

    Som regel är program på högskola - minst 3 år på heltid. Om man vill läsa under kortare tid än 3 år, bör man i första hand kika på Yrkeshögskoleutbildningar som är kortare (i alla fall oftast är kortare) - och hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Man kan söka tll yrkeshögskola även om man inte helt och hållet uppfyller alla behörighetskrav som ställs. Det är för att Yh kan göra undantag. Högskola kan inte ta in obehöriga, men yrkeshögskola kan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp,

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare