Emily

    Hej! Jag gick ut gymnasiet med studiebevis, då jag pga hög frånvaro inte kunde få betyg i bild, och fick därmed ett streck. Jag hade ett F i Fysik 2, men lyckades få över E på alla andra ämnen. (Naturvetenskap-Biomedicin) Jag har läst Japanska 1 och Engelska 7 på komvux för att ersätta bilden och fysiken, och fått betyg i dem, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Ersätts det automatiskt eller är det något jag väljer själv vid ansökan till universitet? Kommer t.ex. japanskan att ersätta bilden så jag får en examen istället för studiebevis? Och kommer jag få min extra meritpoäng från engelskan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emily ! Har du fått ut ditt examensbevis från komvux? om inte - ansök om att får ut det.
    Du behöver ett studiebevis för att ha behörighet till högskoleutbildningar, i Sverige.
    Det finns inget som säger att du inte kan ha Japanska 1 och Eng 7 in i ditt studiebevis från komvux. Du behöver inte heller nödvändigtvis ha Bild eller fysik2 in i ditt exam.bevis från komvux.
    Reglerna kring vilka kurser som ingår i exam.bevis från KOMVUX är friare, än på gymnasiet.
    Ta gärna kontakt med Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen
    ANNA