F

    Jag har en funktionsnedsättning som gör att jag troligtvis aldrig kommer kunna studera eller arbeta heltid. Möjligtvis 50 eller max 75%. Ändå har jag en dröm om att bli kemist. Kandidatprogrammet i kemi 180 hp är ju på heltid och verkar vara krångligt och långdraget att läsa på tex 75%. Är det klokare att läsa fristående kurser på 75% istället för att få ihop en kandidatexamen? Jag vill så gärna studera vidare men har mina begränsningar. Det viktigaste för mig för att klara studierna är att allt är på distans. Är det möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej F,
    distans - är ett samlingsnamn för många olika studieformer;
    om du menar DISTANS UTAN OBLIGATORISKA TRÄFFAR - så är utbud av utbildningar i Sverige ganska begränsat, tyvärr.
    Sedan finns det Distans Med obligatoriska träffar och här spelar roll hur många de är (träffarna) och hur ofta man ska åka till skolan - ibland behöver man gå en Introduktionsvecka (en hel vecka på heltid, ganska så intensivt är det...) i början av studierna; ibland är det lektioner på skolan t.ex varje onsdag och resten - på distans... Så, när man skriver "distans" så kan man mena väldigt olika med det.
    *****
    Du vill bli kemist. Mitt förslag är i så fall att du
    1. kontaktar studievägledare på de lärosätena som erbjuder högskolestudier i kemi
    2. försöker hitta första kursen i kemi - Kemi1 eller KemiA eller Kemi I som erbjuds i den formen som passar dig: deltid/distans... söker den och om du kommer in, så testar du läsa kemi på högskolenivå och kan sedan "ta det därifrån". Du kommer i så fall skaffa dig både djupare kunskaper i kemi och även erfarenhet av att ha läst på högskolenivå + godkända högskolepoäng ser alltid bra i CV:n - oavsett vilka jobb man söker.

    Att kunna läsa kemi på högskolenivå på distans utan träffar - är mycket tveksamt att det skulle vara möjligt. Detta pga laborationerna ingår och de kan man inte göra på distans, utan måste göra på skolan. Det är i alla fall vad jag känner till, men är inte expert på studier i kemi - så prata gärna med studievägledare på de högskolor/universitet som du är intresserad av.

    Ang.ta ut kandidatexamen
    det kan man göra genom att läsa ett kandidatprogram eller genom att sätta ihop sin utbildning av fristående kurser. Vid "ihopsättningen" måste man göra planering med studievägledare på det lärosäte där man vill ta ut examen; detta pga mycket får bestämmas av lärosätet (lokalt). De generalla ramar för kandidatexamen som gäller för alla svenska lärosäten är: 180 högskolepoäng och minst hälften av dem inom "huvudämnet" - som i ditt fall är kemi. Kandidatkurs måste ingå (med minst 15 högskolepoäng).
    Vi på fråga SYV kan inte ge svar på frågan om kurser på deltid och distans finns som kan sättas ihop till kandidatexamen i kemi; kanske kan lärosätet göra anpassningar för just dig. Kanske kan du under varje termin läsa endast några kurser och på så sätt klara av kandidatprogrammet på längre tid än 3 år, kanske på 4,5 år eller på 6 år (läser man 180 högdkolepoäng på halvtid tar det 6 läsår, 12 terminer).

    Hänvisningar/Lästips:

    vänligen
    ANNA

    • : Tack för utförligt svar! För att förtydliga vad jag menade med distans. Jag menar på distans med träffar, så att jag gör största delen tex hemifrån men med obligatoriska träffar.
    • Mikael : Bra att du kan studera "med träffar": utbud är större av sådana utbildningar. Se vilka högskoleutbildningar som kommer erbjudas i Sverige i framtiden - www.studera.nu är lärosätenas gemensam sida. Boka gärna tid med Studievägledare på det lärosäte där du vill läsa.