Julian
    Hej!

    Jag fick nyss besked från mitt kommunala komvux att jag står som reserv på matematik 2a som jag sökt med start 11 januari.
    Jag behöver 2a för högskolestudier till socionom som jag planerar att söka till hösten 2016. Finns det andra sätt att få behörigheten i kursen så fort som möjligt?
    Till exempel via andra kommuners komvux eller folkhögskola.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julian!

    Vi får hoppas att du kommer in från reserv och får läsa Matte 2a på komvux.

    Om det inte blir så - då är det Prövning som jag rekommenderar. Du bedriver i så fall självstudier och det finns en bra sida www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier.

    Prövning kostar 500 kr. Du får anmäla dig till provning i vilken kommun du vill, det behöver ej vara just din hemkommun. Dock kan det ev. bli svårt att hitta var Prövning i just Matte 2a kan göras. De flesta ställen där prövningar kan göras erbjuder Matte 2b och 2c. Jag kan förklara varför - om du vill. Men "saken" är ju den att i fall de inte erbjuder prövning i just 2a, då måste du göra prövning i 2b, vilket är lite svårare. Det är fördelaktigt för dig att få betyg i 2a men för behörighet kan du ha betyg i 2b eller 2c, givetvis.

    Att du skulle kunna läsa på komvux i en annan kommun, är ganska osannolikt. Det är bara komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kan få statsbidrag för att ge dig undervisning.

    Folkhögskola sätter inte betyg på samma sätt som gymnasieskola eller komvux gör. De ger omdöme men ej betyg.

    Ditt bästa alternativ är att komma in från Reserv och få läsa kursen och vi håller tummarna! Men undersök möjlighet till Prövning. Se på din kommuns hemsida när och hur man kan anmäla sig till Prövningar och det viktigaste - om prövning i just Matte 2a kan göras. Det är, som sagt, fullt möjligt att göra prövning i en annan kommun - så se även i kringliggande kommuner: vad de erbjuder i "prövningsvägen". Avgift är densamma - 500 kr. Dock gör vissa kommuner undantag och avgiftsbefriar (ganska sällan men förekommer) men i så fall gäller det bara invånade i den egna kommunen, som kan ev bli avgiftsbefriade. Bäst att se efter möjlighet till Prövning i den egna kommunen (det är närmast att åka och kanske kan man spara 500kr.).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Kurs Matematik 2 är upplagt för självstudier på den här sidan och du kan också se om det finns någon Räknestuga i närheten av dig, som Mattecentrum driver. Det är kostnadsfritt att få hjällp i en räknestuga.

    Du kan påbörja självstudier i matte redan nu, på en gång. Tips: repetera matte 1 först så blir det lättare att lära sig det som ingår i matte 2. Om du har kunskaper, är det mycket lättare att skaffa sig betyg i kursen - om du skulle komma in på kursen senare eller om du gör prövning. Har man kunskaper är då "halva inne", kan man säga. Men vi håller tummarna för att du ska komma in från reserv och läsa Matte 2a på Komvux! :)