Emma
    Hej, jag har kommit på att jag vill gå tekniskt basår nu till hösten. Jag saknar behörighet för kursen matematik 2. Hur ska jag göra för att läsa in den kursen så fort som möjligt? Sista kompletteringsdagen är 20 juni, kommer jag att hinna? Har läst på internet att man kan läsa in en kurs på 5 veckor med distans. Kan man börja läsa in en kurs när som helst på året? Eller måste man vänta på ett speciellt datum för när en kurs börjar?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    på Komvux kan man läsa en 100p.kurs på fem veckor, om komvux i just din kommun erbjuder alternativet Distans eller "flex" (flex är det ngt. mitt emellan distans och vanlig klassrums-bunden undervisning).

    Vad komvux i din kommun erbjuder, kan inte vi veta. Vi vet inte vilken kommun du är folkbokförd i. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och fråga.

    Prövning
    om man har eller kan skaffa kunskaper på egen hand, t.ex genom självstudier (och matte-kurser finns t.ex upplagda på www.matteboken.se ) och hittar var man kan anmäla sig till prövning, så kan man få godkänt betyg på det sättet.
    Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken stad/kommun man bor eller är folkbokförd i.

    Av din fråga framgår inte om du idag fortfarande är gymnasieelev, eller om du redan förra året har fått ditt examensbevis från gymnasiet; och det är jätteviktigt att veta - för att om du är gymnasieelev idag, kommer inte komvux ge dig plats på kurser. Du måste först ta ut ditt studiebevis eller examensbevis från gymnasiet och sedan kan komvux erbjuda dig läsa inom vuxenutbildningen.

    • : Tack för snabbt svar! Så det finna alltså en möjlighet att påbörja en matematik kurs så snart som möjligt så att jag får behörighet?
    • Julia : vilken kommun är du folkbokförd i?
    • Julia : Vänd dig snarast möjligt till den kommunen (Komvux/Vuxenutbildningen) där du är folkbokförd. Du behöver anmäla dig - om din kommun ger sådan möjlighet nu - snarast möjligt! Vissa kommuner ger möjlighet att starta kurser på distans Varje måndag men inte alla kommuner, beror jättemycket på vilken kommun är din "hemkommun"/folkbokföringskommun.
    • : Mora kommun. Om inte min kommun erbjuder en sådan möjlighet då?
    • Anna : Du kan fråga på komvux i din kommun om de har förslag på en lösning. Det är inte förbjudet att dig att försöka göra prövning (och i så fall i vilken stad som helst) - svårt dock att hitta var de tar emot anmälan om prövningar. Jag kommer nu också ge ett nytt svar.
    • Anna : Kontakta komvux i Mora snarast. Maila dem nu, på en gång - om du ska ha en chans att hinna få betyg innan 20 juni.
    • : Kontakta gärna SYV i din "hemkommun", Mora, [email protected]
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    i din kommentar skriver du "om min kommun inte erbjuder en sådan möjlighet då". och här kommer mitt svar: det är endast grundskola som i Sverige är obligatorisk. gymnasiala kurser läser man i "mån av möjlighet". det menas alltså att det går att söka jobb även utan gymnasiekompetens... men alla vet att det är mycket svårt att faktiskt Få Jobb utan gymnasiekompetens.

    Varför man hänvisas för gymnasiestudier till just den kommunen där man är Folkbokförd?
    Jo, för att det är den kommunen som får pengar för att försöka tillgodose behov av gymnasiestudier för sina egna invånare; var man bor är inte viktigt i detta fallet; det är var man är Folkbokförd. Ingen annan kommun har "skyldighet" att ens försöka erbjuda möjlighet för vuxna att läsa på gymnasiet, än den kommunen där du är skriven.
    Det är inte förbjudet för andra kommuners Komvux att ta in "andras" invånare, men de gör inte det, för att de måste inte och anser sig inte ha råd. Att ge utbildning kostar pengar. Andra kommuner kommer skicka förfrågan om Interkommunal ersättning till den kommunen där du är folkbokförd. Det står sedan din kommunen fritt att svara: Nej, vi kommer inte att betala. Och då antas man inte till gymnasiala studier i en annan kommun.
    Vi hoppas din kommun kan erbjuda möjlighet för dig att snabbt börja läsa matte 2. Om inte, blir du försenad - tills du får möjlighet att läsa matte 2 och få godkänt betyg.

    Prövningar
    du måste skaffa dig kunskaper på egen hand. Det finns en mycket bra sida - www.matteboken.se
    men det tar ändå tid att lära sig en matte-kurs; prövningar görs senast sista veckan i maj, sedan är det "sommarlov". Om du hittar någonstans du kan anmäla dig till prövning i matte 2, gör det. Och försök i så fall skaffa dig kunskaper på egen hand innan prövningen. Betyg från prövningen är exakt lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.

    Bästa hälsningar & Lycka till!
    ANNA