Ellen
    Hej jag har sökt till Åres Skidlärarlinje och behöver skicka in mitt gymnasiebetyg senast måndag morgon, har inte läst klart 3an på mitt gymnasium ännu så har kontaktat min skola och kommunen som skolan ligger för att få ett utdrag ur betygskatalogen men får ingen hjälp...
    Finns det något annat sätt att få tag på de? Behöver hjälp ASAP :) tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen!
    Det är din skola som måste ge dig utdrag ur betygskatalogen. Om du går på en kommunal skola, är det möjligt att detta går i så fall via Utbildningsförvaltningen. Kan ibland vara mycket byråkrati i detta: en administratör skriver ut från databasen, sedan är det SYV som kollar att allt är rätt och till slut är det Rektor som skriver under - sedan tillbaka till administratören som skickar ut med "B-post" som tar 3 arbetsdagar att nå fram.

    Om någon av de inblandade är på semester eller är sjuk - så avstannar hela processen och kan ta hur lång tid som helst.

    Jag råder dig göra följande:
    1. skicka epost till Åres Skidlärarlinje och förklara att du gör allt du kan för att få tag på utdrag ur betygskatalogen men att det troligtvis - tyvärr - inte går att inkomma med det dokumentet i tid (du ber om ANSTÅND - möjlighet att inkomma med dokumentet senare; skicka även en förteckning över lästa kurser med tillhörande betyg så som du minns det, du skriver, alltså själv vilka kurser du läste och vad du fick för betyg i dem).
    2. gå till din skola nu på en gång - personligen - och "banka på dörrar" - och förklara vad du behöver hjälp med. Om du har tur, är rektor på skolan idag och hen kan ordna så att utskriften och påskriften görs på en gång. Och då kan du ta med dig dokumentet. Be då om en KOPIA av utdrag. Om skola har stämpel "Kopians överensstämmelse med originalet intygas" - be dem stämpla och så skickar du kopian. Originalet sparar du hemma.
    Annars så kan man vidimera genom att två "oberoende personer" skriver under på Kopian.
    Man skriver för hand "Kopians överensstämmelse..." och 2 st. sätter sina underskrifter, namnförtydligande + tel.nummer (så att man skulle kunna ringa dem och fråga att de verkligen sett original).

    Lycka till!
    Mikael
    • : Okej tack så mycket för snabbt svar! Ska testa och se hur det går!
    • Mikael : Det är helgdag imorgon och därför jobbar många bara en "halvdag" idag - till lunch. Spring till skolan nu! så tar vi de andra frågorna sen, OK? Jag håller tummarna!
    • : Absolut! Skickade ett mail nu till Skidlärarlinjen för att se om jag kan skicka in de lite senare och om en förteckning på mina färdiga kurser kan vara till hjälp så länge! Tack