Johanna
    Hej! jag gick ut gymnasiet 2009.

    jag läste sammanlagt 2650 poäng.
    Fick IG i Rörlig bild B och C och även Estetisk verksamhet inriktning bild. Sen har jag även IG i matte B och Naturkunskap A. Sammanlagt är detta 500 poäng.

    Som jag har förstått är Rörlig bild och Bild som tillsammans omfattar 350 poäng inte nödvändiga att läsa upp då jag läst ett utökat program.

    Räcker det då med att jag läser upp Matte B och naturkunskap för att bli behörig till högskola?

    Då kommer jag att ha 2300 godkända poäng.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Johanna!

    du skriver inte om du fick SLUTBETYG eller om du fick ett Samlat Betygsdokument. Se info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    Det är viktigt att veta vilken typ av utbildningsdokumen som du fick.
    ***

    Du nämner "matematik B" som du vill läsa upp, men det går inte. Sedan 30 juni 2016 fick inte längre möjlighet att få betyg i "gamla kurser". Matematik B var en liten, 50 poängskurs. Numera är alla mattekurser på 100 poäng. Det är matematik 2a, 2b eller 2c - som motsvarar den gamla kursen Matematik B. De nya kurser är alla på 100 poäng. Vilken av kurserna - om det är 2a, 2b eller2c du behöver eller vill läsa - beror på... så det är rätt så krångligt.

    Jag ser att du är 26 år... och om du har jobbat i minst 3 år på minst halvtid, kanske uppfyller du kravet för >>Grundläggande behörighet genom Reell kompetens.

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du tar alla betyg du har och går pratar med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du får svar att du ej har Grundläggande behörighet kan du då direkt anmäla dig till de kurser som du behöver läsa.

    Tänk också på att du måste uppfylla grundläggande behörighet innan 1 juli 2020 - om du vill slippa läsa mer svenska och engelska - för att efter 1 juli 2020 uppnå grundläggande behörighet (då kraven ökar, hårdnar :).

    • : Hej! Jag fick slutbetyg. Om jag väljer att läsa Matte 2c och Naturkunskap A kommer jag att ha 2300 godkända poäng. Räknas jag då som behörig även om jag inte kan läsa upp Matte B?
    • : Jag har jobbat sedan jag gick ut gym
    • : Jag har jobbat sedan jag gått ut gymnasiet skulle jag skriva. Bor och jobbar utomlands nu därför är det lite svårt att gå till SYV och fråga.
    • Julia : Det går inte att läsa Naturkunskap A som är en "gammal kurs".
    • Julia : Du kan scanna in alla dina betyg och bifoga som bilaga till mail till en SYV på komvux i din kommun, t.ex... Det är bra att titta på dina betyg, så att du inte ska få fel svar. Det är Antagning.se som bedömer om du är behörig eller inte. Glöm inte att det många ggr krävs även särskild behörighet - som är väldigt olika, beroende på vilken utbildning man söker. Tänk också på att det finns andra studieformer än högskola - t.ex yrkeshögakola: www.yhguiden.se
    • Julia : enligt info på Antagning.se måste du med Slutbetyg från år 2009 ha minst 90% godkända poäng av det som krävdes för ett fullständigt program. Fullständigt program var på 2500 poäng, då måste du minst ha 2250 godkända poäng.
    • Julia : Om du har Grundläggande behörighet genom Reell kompetens, behöver du ändå uppnå Särskild behörighet till just din högskoleutbildning; och du behöver också göra högskoleprovet (i annat fall kan du komma in på utbildningar där tomma platser står, men ej på de utbildningar där det är konkurrens om studieplats - med Reell kompetens, endast, har du inget att konkurrera med om en plats; därför måste du ha resultat från högskoleprovet).
    • : Tusen tack för svaren! Jag har anmält mig till att göra högskoleprovet i oktober. Att ansöka om Reell kompetens låter som en bra ide!
    • Anna : Inför högskoleprovet kan du, om du vill, repetera matten på https://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov
    • : Tack så mycket! Håller faktiskt på att repetera matten just nu =)
    • Anna : Bra, repetera matten & lycka till med högskoleprovet!
    Läs alla kommentarer