Vilma
    Hej!
    Jag tar studenten från handelsprogrammet nu i vår och planerar att ansöka till Sociologiprogrammet på Umeå universitet. För att få behörighet behöver jag läsa svenska 3 på komvux och jag vill då passa på att skaffa lite meritpoäng. Jag har förstått att matte 2 och engelska 7 ger meritpöäng och planerar därför att läsa dessa. Sen eftersom områdeskurser ska ge meritpoäng tänker jag att sociologi och psykologi kan vara värt att läsa, men vilka andra kurser är områdeskurser som ger meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma, för dig som läser mot Examensbevis, gäller inte områdeskurserna utan för dig finns reglerna att läsa på gymnasieguiden>>> och det stämmer att godkänt betyg i eng 7 ger 1.0 i merit, matte 2 kommer att ge dig 0.5 i merit när du söker utb som för behörighet inte kräver matte 2.

    De återstående 1.5 i merit kan du få för ännu högre kurser i matematik och för moderna språk 3&4.

    Studie- och yrkesvägledare

    Du är intresserad av sociologi och det skadar absolut inte att läsa gymnasiala kurser i sociologi och psykologi men de kommer inte ge dig några formella fördelar vid ansökan till högskola.

    Tips: se gärna info om "närliggande yrken", t.ex Rättsociolog>> och beteendevetare samt psykologisk coach.