Fabian

    Hej Jag kom in på Lernia yrkeshögskola och läste till IT Infrastructure and Cloud Engineer. Jag tyckte kursen var för svår så jag sökte hjälp hos en specialpedagog och fick vänta en hel månad på hjälp, men under tiden som jag studerade så började jag känna att jag begick ett misstag med att söka den utbildningen så jag hoppade av. Jag undrar om det finns en Studie och yrkesvägledare i Stockholm som jag kan få hjälp hos. Jag vet inte vilka jobb som verkligen passar mig. När jag gick i gymnasiet så läste jag det estetiska mediaprogrammet och jag älskar verkligen film, spel och att skriva. Men det känns jättesvårt att hitta jobb som inte kräver en utbildningen. Och jag känner efter att ha hoppat av skolan att jag inte är så säker på skolor längre även om min flickvän eller mina föräldrar säger att det måste finnas något jag verkligen vill göra. Jag är van vid att få hjälp som när jag gick på gymnasiet, men det känns omöjligt att plugga på högskola utan att få hjälp. / Fabian

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fabian,
    på komvux i den kommunen där du är folkbokförd borde du kunna träffa en studie- och yrkesvägledare; det kan finnas Drop-in tider eller så bokar du tid. Kontakta komvux i din kommun och fråga om hur du ska få träffa en studie- och yrkesvägledare.
    *****
    Fler tips: kika på många olika yrken på www.framtid.se - där finns det över 2.ooo yrken beskrivna. Det finns många yrken som ej kräver ngn speciell utbildning utan man kan t.ex bli utbildad på arbetsplatsen efter anställningen; eller att arbetsgivare anställer på andra meriter än endast Utbildning.
    Det är ett mindre antal yrken i Sverige som är de så kallade REGLERADE yrken, där finns strikta krav på vilken utbildning man måste ha; utan de flesta yrken är icke-reglerade och folk kan inom de jobba med diverse olika utbildningar (arbetsgivare bestämmer vem som får jobbet eller uppdraget).

    Om du idag har gymnasial utbildning men inte på gymnasiet lärt dig ngt. specifikt yrke - kika på Framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken där ges det exempel på yrken som inte obligatoriskt kräver ngn yrkesutbildning.

    Jag ser att du är 24 år "ung" och då fortfarande ganska så ung; du kan jobba med "vad som helst" ett tag tills du kommer på om du vill söka ngn utbildning; eller så kanske du kommer på en affärsidé och startar eget? :)

    • : Hej
    • : Alltså alla säger att jag är ung, men när ja gick i gymnasiet så verkade alla så säkra på vad de ville göra och ända sedan dess har jag gått runt och försök ta reda på vad jag är för yrkesperson.
    • Milla : Det är olika för olika människor. Och de som var mycket säkra förut, kanske inte är så säkra nu längre... Det ändras ju. För inte så länge sen kom forskare fram till att människohjärnan mognar (alltså man blir "klokare" kan man förenklat säga) tills man fyller ca 25 år Plus-minus 2-3 år; alltså just din hjärna kanske blir på Topp vid 28 års åldern, men hos en annan person kanske vid 22 år. Det är de så kallade "personliga variatoner" + att vissa Tror att de vet och är säkra fast de egentligen inte är det... och även slumpen spelar stor roll vid yrkesval. Ofta hör man "jag halkade in i detta jobbet på ett bananskal..." :)
    • : Det där med slumpen får jag ofta höra. Mamma säger att tillfälligheten gör ofta att man vet vad man vill göra. Jag har även frågat på Linkedin om det finns jobb i t.ex. spel eller filmbranschen som inte kräver någon högskoleutbildning. Men ingen har svarat.
    • Milla :

      I filmbranschen finns det många olika yrken, t.ex Statist, Manusförfattare, C-fotograf... alltså många Olika. Kika gärna på Framtid.se/yrke/filmyrken

    • : Nu menade jag inte sådana jobb som regi, skådis eller manusförfattare. Jag kollade förut på filmklippare, men det yrket fanns tydligen inte.
    • Milla :

      Kika t.ex på yrke/Trampare; sedan finns det ju jättemånga tekniska yrken inom "film" som t.ex ljussättare; kameraman m.fl. och det kan finnas några passande yrkeshögskoleutbildningar - t.ex den här.

    • Milla :

      Kasta ett öga på listan med yh här också.

    Läs alla kommentarer