anonym
    Hej, jag går i årskurs nio och ska söka in till gymasiet om några dagar där ska jag välja vård och omsorg efter vård och omsorg tänkte jag plugga vidare till tandsköterska på yrkeshögskolan men min frågs är hur räknar man poäng i gymnasiet det står att man måste ha 2250 poäng godkända av 2500 ifall man ska söka till tandsköterskaprogrammet men hur får man 2250 ska man ha godkänt i alla kurser man läser vilka ska jag läsa och vad ska jag få för betyg i kurserna för att nå 2250 poäng men jag måste ha minst e i svenska 1 och 2 och matte 1a och engelska fem ska jag bara ha ett e i dem och andra obligatoriska kurser eller krävs det olika betyg på alla kurser förlåt för många frågor men jag är förvirrad och vet inte hur det går till på gymnasiet vldigt tacksam för svar

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Mitt råd är att försöka få så höga betyg  du kan i alla kurser på gymnasiet. Tandsköterska >> är ett ganska popuIärt yrke och Konkurrens om platser på tandsköterskeutbildningen är hård. TiII exempeI kan det finnas cirka 600 behöriga sökande till 32 platser på utbildningen.

    Med E betyg på kurser blir du Behörig, men sedan Konkurrerar du om plats på utbildningen.

    Du behöver inte räkna poäng. Mitt råd är att du gör ditt bästa i alla kurser, och då har du gjort så gott du kan och vi hoppas det ger dig plats på en Yrkeshögskoleutbildning "tandsköterska" >>!

    Kika gärna också på andra yrken - på www.framtid.se så att du vet viIka andra aIternativ som finns. T.ex kan yrken som SpeciaIistundersköterska >> och Apotekstekniker >> kan kanske vara av intresse för dig.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : jah
    • : jaha,tack för svaret nu förstår jag. Får nog hoppas på det bästa och hoppas på att jag kommer in . så om jag läser kurserna i 1a ring och får e på alla och kurserna andra ring och får e på alla och kurserna tredje ring och får e på alla har jag då samlat ihop 2500 poäng ?
    • Anna : 2500 poäng har inte med betygen att göra... i aIIa faII inte på det sättet som du skriver i din kommentar. Jag skriver nu ett nytt svar tiII Dig. ;)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är rätt så förvirrnade med "poäng". En av anIedningar tiII den förvirringen är att man använder ordet "poäng" för att beskiva rätt så OIika saker.

    När man pratar om 2500 gymnasiaIa poäng eIIer att en kurs är á 100 poäng - då är det VoIum, antaI undervisningstimmar man pratar om. AntaI undervisningstimmar som ingår i en kurs ändras inte om man får betyget F, E, C eIIer A.

    EngeIska 5 (första kurs på gymnasiet i engeIska) är á 100 gymnasiaIa poäng (= 100 undervisningstimmar).

    Fysik 1a är á 150 poäng ( = 150 undervisningtimmar).

    ReIigionskunskap är en kurs á 50 poäng (= 50 undervisningstimmar).

    För att få "gymnasiaI utbiIdning" måste man "samIa på sig" betyg i 2500 undervisningtimmar (under 3 års tid), man säger då att man har Iäst 2500 poäng. ViIka betyg man får i kurserna är en annan sak.

    Givetvis är det bra att ha så höga betyg som möjIigt, men även om man får F betyg i aIIa kurser, har man ändå Iäst 2500 gymnasiaIa poäng om man har betyg i kurser som motsvarar 2500 p. Dock uppfyIIer man i så faII inte kraven för examensbevis. Man måste ha godkända betyg i minst 2250 p. kurser, dvs i kurser som motsvarar 2250 undervisningstimmar, men vissa kurser måste man ha godkända betyg i som t.ex i Matematik 1. Trots att matte 1 är endast 100 p., dvs 100 undervisningstimmar, så är det en av kurser där man tvunget måste ha godkänt (som Iägst) för att uppnå kraven för examensbevis.

    Det finns en deI vaIbara kurser på gymnasiet, men under årskurs 1 är det i princip inget vaI, utan man Iäser det som erbjuds inom programmet. Innan åk2 och åk3 kan man få väIja bIand några kurser från en kort Iista som just den gymnasieskoIan kan erbjuda att väIja meIIan och här börjar man räkna "poäng" - återigen "undervisningtimmar". T.ex inom IndividueIIt vaI måste man ha 200 poäng och man kan då ha 2 hundrapoängskurser EIIer 1 kurs á 50 poäng och en kurs á 150 poäng EIIer fyra 50-poängskurser (sammanIagt måste kurserna "voIum", det viII säga "antaI undervisningtimmar inom kursen" vara 200 stycken).

    Jag hoppas mitt svar och min förkIaring gör det Iite Iättare att förstå det där med "poäng"... Jag tycker det vore bättre om man införde fIer ord att beskriva gymnasiaI utbiIdning, om man t.ex kaIIade kursernas "voIum" = med antaI undervisningtimmar för någonting annat än "poäng". Det skuIIe bIi mindre förvirrande i så faII! :)

    Bästa häIsningar och Iycka tiII med dina studier!

    ANNA