Celinn
    Hej! Jag ska nu antagligen till hösten läsa kriminologi i USA men undrar hur ett diplom i Criminal Justice förhåller sig till en svensk utbildning. Är det fördelaktigt? Och kan jag använda mig av det diplomet när jag kommer tillbaka till Sverige utan att behöva läsa om programmet.

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Celinn,
    så vitt jag vet är Kriminolog i Sverige ett icke-reglerat yrke, vilket betyder att det är de som anställer som bestämmer vilken utbildning som krävs. Hur olika arbetsgivare ser på en amerikans utbildning om man söker jobb i Sverige, är omöjligt att svara på.

    Om du vill ta examen från kriminolog-programmet i Sverige (få svenskt examen) - vänd dig till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar i Sverige ges. Där kan du få svar om du måste söka till ett svenskt program och sedan ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" eller om några andra vägar finns för dig, efter en amerikansk utbildning, till examen från ett svenskt lärosäte.
    Hälsningar
    Mikael SYV