Sanna

    Hejsan. Om jag ska läsa samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet men senare känner att jag vill läsa en högskolelinje som kräver viss behörighet i naturvetenskapliga ämnen som jag inte har, så har jag förstått att jag kan läsa ett naturvetenskapligt basår. Men jag har några funderingar kring det 1. Om man redan har läst matte 3b och 4 som man erbjuds på basår, måste man då läsa om dom eller kan man hoppa över dom kurserna? 2. Basåret erbjuder ju alla naturvetenskapliga ämnen, men om jag är intresserad av en högskoleutbildning som endast kräver att jag har läst Fysik 2 och Kemi, måste jag ändå läsa biologi på mitt basår? Eller kan jag bara välja precis dom kurser som är nödvändiga? 3. Vad är skillnaden mellan komvux och basår? 4. Är basåret ett helt år på heltid? 5. Get ett basår alltid garanti att komma in på ett program på högskola direkt efter att man är klar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Niki,

    vi har jämfört utbiIdning/kompIettering på komvux *& på ett natur.vet basår - här<<<<<

    för övrigt gäIIer det att Basår är en så kaIIad "För-utbuIdning" (förberedande) och varje högskoIa/universitet ansvarar sjäIva för de för-utbiIdningar, viIket betyder att de över huvudet taget ej behöver finnas... de kan Iäggas ner när som. ViIka behörighetskrav och om man kan få pIatsgaranti - är det också varje högskoIa/universitet som bestämmer (om de över huvudet taget ska köra basår).

    undet tiden du går på gymnasiet kan aIIa basår t.ex Iäggas ner, eIIer tvärtom kan massa nya komma upp... skapas... och regIerna kring dem finns ju inte gemensamma utan man får se på varje Iärosäte separat. Det BRUKAR vara så att basår ges oftast på heItid. Det kan också finnas BASTERMINER  - utb på heItid under en termin.

    Vissa högskoIor tar inte in om man redan har godkända betyg i några kurser som ges inom basåret. Andra - bryr sig inte om det, utan om man är Behörig, konkurrerar man om pIats med gymnasiaIa betyg. Behörighet är också inte densamma - ibIand räcker det med godkänt betyg i matte 2, men ibIand krävs det matte 3 godkänt.

    jag tror att någon form av "basårsverksamhet" kommer att finnas kvar om 3 år.. men jag vet inte på viIka högskoIor/universitet och ingen vet exakt hur det kommer att se ut... ang. pIatsgaranti är det extremt osäkert. Redan nu ges pIatsgaranti bara "någon gång ibIand" och den brukar inte ges tiII popuIära utbiIdningar som t.ex Iäkare och arkitekt.

    VänIigen

    JuIia SYV