Roland

    Hej! Jag hade en fråga angående antagningspoäng. När man tittar på antagningsstatistiken på https://statistik.uhr.se/ så står det att antagningspoängen för till exempel juristprogrammet för HT2019 är 20.80. Innebär detta att man ska ha det snittet för att bli antagen? eller hur menar de? Mitt nuvarande snittbetyg är 20.84. har jag chansen att komma in på utbildningen eller hur fungerar det. Tack i förskott på svaret.

    • : Tack för svaret. Men Innebär detta att man ska ha det snittet som står på antagning.se för att bli antagen? Alltså 20.80 eller hur menar du?
    • Julia : De menar att vid det antagningsomgången hade den sista personen som kom in 20.80 och andra hade högre meritvärde. Dock kan det vara så att det var t.ex 2 personer som hade 20.80 men bara en sista plats kvar - då kanske det avgjordes genom en lottning, alltså Minst en person som kom in (tog sista platsen) hade 20.80, men det kan också finnas en eller flera personer som hade 20.80 som ej kom in; alla som hade högre - kom in; ingen av dem som hade lägre än 20.80 i meritvärde, kom dock in.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,

    om det står att men med meritvärde 20.80 kom in på en viss utbildning förut - så var det så då (vid den antagnings-omgången). Hur det blir framöver, vet man inte - därför att antagning görs om varje gång: antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de meriter som sökande har.
    Antal utbildningsplatser kan förändras - från en antagningsomgång till nästa, ex. för ca 15 år sedan utökade man antal platser på SYV-programmet i Malmö från 72 till 130 och då sjönk antagningsgräns ganska mycket just det året. Men sådana stora förändringar sker ganska sällan; oftast ligger antagningsgränserna på ungefär samma nivå - går lite upp eller ner.
    Det man vet (av erfarenhet) att det är ofta lite lättare att komma in på utbildningar med start VT - dvs på vårterminen, jämfört med HT-höstterminen (troligtvis pga det är färre som söker: gymnasisterna läser ju sitt tredje år och kan inte söka till vårterminen, när de inte ännu har avslutat sina gymnasiestudier).

    Vänligen
    Julia syv