Mohammad
    Hej!
    1.Vad är skillnaden mellan utbildningen "maskinteknik-inriktning konstruktion"-Skövde högskolan och "maskinteknik-inriktning design och produktutveckling"-Växjö universitet?
    2. Hur fungerar "Bachelors Top-up degrees" ifall man har en yrkeshögskoleexamen och har pluggat i två år och fått 400 Yhp? Måste man ha kvalificerade yrkeshögskoleexamen eller räcker det med bara yrkeshögskoleexamen och fått 400 Yhp i två år?
    Med vänliga hälsningar!
    Mohammad Abbas
    • SYV-besökare : Skillnaden ses nog bäst genom att jämföra studieplanerna för respektive program.
    • :

      ... utbildningen i Skövde fokuserar på områden som, hållfasthetslära, materiallära, tillverkningsteknik. Lärosätet i Skövde har dessutom ett gemensamt första år för samtliga ingenjörsprogram (bred ingång) vilket gör att studenter kan ”känna sig för” och lättare hitta rätt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ang.top up degrees får man höra med just den aktuella yrkeshögskoleutbildningen, det är inte ngn allmän möjlighet att efter 400 yh -även med kvalificerad yhexamen- få gå top up degree.

    Angående jämföra olika högskoleprogram -tips! Ta fram kursinnehållet på de utbildningar och jämför dem med varandra; läs noga all Info på utbildningarnas egna hemsidor och om du har frågor kvar efter det, är rådet att ta kontakt med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.

    • : Ok! Då betyder att det beror hos vilken yrkeshögskola och vilken utbildning man är utbildad för att kunna bygga på sitt utomlands.
    • Anna : Ja, det stämmer. Det gäller att få fram just de yh-utbildningar som "lovar" att man ska kunna få bygga på dem... Dock kan situationen också förändras under utbildningens gång... Medan man läser 2 år på en yrkeshögskoleutbildning kan möjligheter till vidareutbildningar förändras - gamla möjligheter kan försvinna och nya kan dyka upp.
    • : Då verkar det vara mycket komplicerad att plugga på YH. Det passar bäst för de som vill jobba efteråt. Helt enkelt 2 år punt slut.
    • Mikael : Ja, yrkeshögskoleutbildningar är i första hand ämnade att ge möjlighet till anställning direkt efter utbildningen. Över 90 % av de som läser på Yh-utbildningar får jobb direkt efter sin utbildning.
    Läs alla kommentarer