Hej, läs gärna information på Framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet
    ***
    Konkurrera om plats på en högskoleutbildning, i Sverige, kan man med betyg och/eller med resultatet av högskoleprovet.

    Att man har gjort högskoleprovet befriar dock inte från kraven på att vara Behörig.
    Behöriga sökande prövas i alla de olika urvalsgrupper där de kan prövas.
    Har du gjort högskolerpovet, prövas du i HP-urvalet (med resultatet av högskoleprovet).
    Har du fullständiga gymnasiala betyg, prövas du i en eller flera betygsgrupper. I Betygsgrupper prövas man med sitt MERITVÄRDE: som är summan av Jämförelsetalet + de ev. meritpoängen.
    Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetalet = meritvärdet.
    Jämförelsetalet är samma som betygssnittet. De betyg som räknas i ditt jämförelsetal är alla de som finns i ditt examensbevis, förutom GA, gymnasiearbete. Har du läst utökat program och har i ditt exam.bevis U-kurser (markerade med "U", räknas betygen i U-kurserna endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng). Alltså - i allra de flesta fall räknas in 2400p.betyg (från gymnasiet) eller 2300p, om man har exam.bevis från Komvux.
    Du får inte välja bort några betyg från ditt examensbevis.
    Hälsningar
    ANNA