William
    Hej,
    Går tekniskt basår på KTH just nu. Om jag väljer att söka till ett annat universitet vilken urvalsgrupp kommer jag att hamna i? Antar att jag söker i grupp BII, men har oklarheter gällande betygen från basåret. Kommer betygen från basåret att räknas med eller endast mina betyg från gymnasiet? Har dessutom gått Matte 4 på gymnasiet vilket jag måste plugga nu igen under basåret, kommer meritpoängen från Ma4 att räknas med eller försvinner dessa?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej William!
    Om du söker till civilingenjörs- eller högskoleintenjörsprogrammen då krävs det matte 4 för särskild behörighet och i så fall ger inte matte 4 meritpoäng.
    Om du däremot söker till andra utbildningar som inte kräver matte 4, t.ex ekonomiprogrammen eller till fastighetsmäklare, då får du + 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 4 om det betyget ingår i ditt examensbevis eller du fick betyget i den kursen på komvux.
    Kurser du läser på högskolenivå ger inte meritpoäng; och betygen i de kurserna räknas inte in i ditt jämförelsetal.
    ***
    ang. vilken urvalsgrup, BI eller BII som du prövas så beror det på vad för särskild behörighet som din högskoleutbildning kräver.
    Skulle du t.ex söka till ekonomiprogrammen som inte kräver fysik, kemi eller mer matte än matte 3 - så spelar det i så fall ingen roll att du läste ett tekniskt basår, för du har troligtvis alla kurser du behöver i ditt exam.bevis och då prövas du i BI, direktgruppen;
    om du däremot söker till utbildningar som kräver kurser som du inte har i ditt exam.bevis (som du läste endast på det tekniska basåret) då är du utan en Komplettering Inte Behörig, och då kan du inte prövas i direktgruppen, utan endast i BII, kompletteringsgruppen.
    Antagning.se placerar dig automatiskt i alla de urvalsgrupper där du kan/får prövas; så du behöver inte vara orolig att missa "kryssa" i rätt ruta vid ansökan. Gör även högskoleprovet - är mitt råd; för då prövas du även i HP-urvalet, samtidigt som du prövas i betygsurvalet.

    Vänligen
    Julia