Maryam
    Hej!

    Är det verkligen så att man måste ha A i alla uppgifter i en kurs för att få A, eller B för den delen.

    En lärare på min skola berättade i början av terminen att A kunde man inte få om inte alla uppgifter i ämnen ligger på A.

    Om man ligger på E eller D, har man möjligheten att få högre betyg i slutet på kursen om man utvecklas till de högre betygen eller inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    det är lärarens kompetens och kunskap att sätta rätt betyg. Studie- och yrkesvägledare har en annan kompetens, nämligen att hjälpa till välja rätt utbildning och bestämma sig inför olika utbildningsalternativ och inför olika yrken. SYV har inte kompetens att sätta betyg och kan därför inte heller uttala sig om läraren sätter rätt betyg eller ej.

    Läraren har ganska mycket makt inom betygssättningen, och det är tänkt att det ska vara så. Som elev bör man i allra möjligaste mål "rätta sig efter" det som läraren säger, de riktlinjer som läraren ger och de ramar som läraren sätter. Sedan om man ej får det betyget som man tycker man förtjänar, kan man prata med läraren och sedan också med rektor på sin skola.

    Bästa hälsningar

    ANNA