Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    efter gymnasiereformen 2011 läser gymnasieelever mot EXAMENSBEVIS. Om kraven för examensbevis - var god läsa på gymnasieguiden.se/examen
    De som inte uppnår kraven för examensbevis, men har studerat i minst 3 år på gymnasiet - kan få ut ett Studiebevis; studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    Om man har examensbevis som ger behörighet till högskolestudier har man bland annat godkända betyg (alltså lägst E) i bland annat Engelska 5 och 6 och i Matematik 1 samt i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3.
    Reglerna är många ggr krångliga (eller kan uppfattas som krångliga); som elev behöver man inte sätta sig in i alla regler; det räcket gått och väl om man på gymnasiet följer den planeringen som finns och gör sitt bästa i varje kurs man läser; om gymnasieskola erbjuder välja bland valbara kurser, kan man diskutera med syv på komvux eller ställa en fråga här på forumet, uppge i så fall exakt Vilka kurser som just din skola erbjuder välja mellan och uppge också vad du vill göra efter gymnasiet: få jobb snarast eller läsa vidare och i så fall mot vilket yrke.