Alicia
    Hej. jag går nu mitt andra året på vård och omsorgslinjen på gymnasiet. min dröm efter gymnasiet är att bli kirurg. Men jag vill bli sjuksköterska först för att ha något mer stadig att falla tillbaka på om jag inte skulle klara andra utbildningar. Men nu är det så att jag förstår inte riktigt vad man ska plugga till om man vill bli kirurg. Jag förstår att det är läkarlinjen på 5,5 år plis AT 1,5 och ST 5 år. Men ingår kirurg i ST eller är det en egen utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    Kikurgi är en av möjliga specialiseringar för läkare; det är inom ST-tjänst som man läser till att bli kirurg.

    Tänk på att Studiemedel för eftergymnasiala studier räcker för max 6 års-studier, 12 terminer. Om man t.ex läser 3 år till sjuksköterska först och tar studiemedel /även om man endast tar bidragsdel, och inte lånar ngt./ - så har man sedan endast 3 år kvar att "ta" studiemedel... och läkarprogrammet är på 5,5 år... det blir då tyvärr så att de sista 5 terminerna så har du inget att "leva av",dvs du måste på ngt. sätt komma på hur du ska betala hyra och mat; för du får inget mer från CSN.

    Av den anledningen är det svårt att först utbilda sig till sjuksköterska och sedan till läkare; man har inte råd, helt enkelt.

    Förslag; tänk på att man kan bli Specialistsjuksköterska>> - bl a inom kirurgi; eller barnmorska>>- som också är påbyggnadsutbildning efter Sjuksköterskeprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA