Sofia
    Hej! Min son ska söka till gymnasiet nu och han vill söka till Öckerö seglande gymnasium. Vi bor inte i någon av kommunerna som de har samverkansavtal med, så nu undrar jag över förstahandsintagning. I antagningsreglerna står det bl a att:
    Förstahandsmottagning gäller för dig som söker:
    * till annan kommunal skola där programmet eller inriktningen inte finns i din kommun.
    I Bengtsfors kommun där vi bor finns naturvetenskapligt program och samhällsvetenskapligt program, men inte med den specifika inriktningen. Vi har också fått veta att vi skulle kunna få inackorderingsbidrag för att programmet på Öckerö är så speciellt och inte kan fås här i vår kommun. Finns det möjlighet då för min son att bli förstahandsmottagen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    Öckerö gymnasieskolans hemsida står det så här:

    Om du bor utanför Göteborgsregionen kan du söka till vårt riksrekryterande Sjöfartsprogram genom din kommuns ansökningssystem, men du kan behöva hjälp från din studie- och yrkesvägledare med att söka till våra andra program, där "frisök" kommer att gälla.

    Och "frisök" innebär att man blir mottagen i andrahand, dvs om det finns ledig plats efter att alla "egna" sökande som är Behöriga, kom in och det efter det fortfarande finns ledig plats, då kan man bli Antagen.

    Men jag har ändå sökt svar hos en sakkunnig på Skolverket. Den sakkunnige kunde inte se att det var ngt. speciellt med antagning till just Öckerö seglande gymnasieskola>> - förutom det att de erbjuder Specialprogram med egna examensmål Däck och Maskin SJÖFART, till vilka gäller Riksrekryteringen, dvs alla sökande blir mottagna i första hand.

    Tips:
    du kan råda din son att söka till både NA och SA programmen på Öckerö skola i första och i andra hand men sedan söka som tredjehandsalternativet samma program som han helst vill gå på Öckeröskola men på en skola nära bostaden... detta för att i fall man påbörjar samma utbildning på en annan skola, är det kanske möjligt att byta senare, om lediga platser uppstår ... däremot är det svårt att byta från en Annan utbildning, därför att man på olika utbildningar läser olika kurser.

    Ännu ett "tips" är att ni flyttar till inom "upptaggningsområde", t.ex om eleven kan folkbokföra sig hos någon släkning som bor inom upptaggningsområde men då kommer eleven troligtvis inte kunna få Inackorderingstillägg då det blir möjligt att dagligen pendla... från folkbokföringsadress till skolan. Suck! :(

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt ändå till hjälp!

    ANNA

    • : Tack för ditt svar! Vi hade tänkt att han kunde skriva sig hos sin farbror som bor i Kungälv - en av kommunerna som hör till upptagningsområdet, men det verkar inte som att man får skriva någon hos en släkting om hon/han är under 18 år... Vet du hur det fungerar?
    • Anna : Det är en fråga till folkbokföringen. en "kreativ lösning" om det t.ex skulle stämma att man ej får skriva in sig där... skulle kunna vara att eleven pappa skriver in sig hos sin bror och sedan skriven in sig eleven hos sin pappa, på så sätt blir eleven "skriven" i Kungälv...? :) Men fråga gärna folkbokföringen om reglerna kring vem som får folkbokföra sig var.
    • Anna : Jag antar att reglerna som finns på https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attvarafolkbokford/boparattadress/barnsfolkbokforing.4.2b543913a42158acf800010284.html gäller. Men fråga Skatteverket/Folkbokföringen om de kan göra undantag eller om det kan finnas särskilda regler eller andra möjligheter. Lycka till!