Daniel
    Hej, jag går sista året på gymnasiet ovh hade tänkt studera i höst. De universitet jag har sökt till rekommenderar att jag läser en förberedande distanskurs i matematik under sommaren och jag vet inte riktigt hur det fungerar.

    Måste jag läsa och avsluta kursen om jag ansöker till den? Det står nämligen att alla som ansöker får en plats.

    Vad händer om jag inte kan göra kursen efter att jag har blivit antagen?

    Tack så jättemycket för hjälpen!
    • Milla : Jättesnällt om du skickar direkt/snabblänk till info om kursen. Det är inte en "ordinarie" kurs, det måste vara en så kallad "förutbildning" och ang. Förutbildningar bestämmer varje högskola/universitet i princip helt själva - och det kan därför vara extremt olika villkor kring de kurserna. Men allmänt kan jag direkt svara att om du inte tar Studiemedel från CSN är det nog ingen fara med avhopp. Det är när man tar pengar för studier och sedan inte levererar studieresultat som man kan få "problem" med CSN.
    • Milla : För "kännedom" - kasta ett öga på https://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans - med Distans kan man mena väldigt många olika studieupplägg. :) Man bör därför kika direkt på just "din utbildning" och läsa noga vad som står om den och kontakta utbildningsansvariga om man har frågor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, man kan alltid hoppa av en utbildning. Ibland blir man tvungen att hoppa av t.ex pga sjukdom eller pga man får jobb och inte hinner läsa och jobba samtidigt. Det kan inte bli förbjudet att hoppa av en utbildning.

    Om du är intresserad av att läsa matematik på högskolenivå och "din blivande utbildning" rekommenderar läsa en förberedande kurs, tycker jag det är en bra idé att läsa den.

    Om du t.ex kommer att hoppa av utbildningen pga det blir för svårt, då vet du att läsa matte på högskolenivå är kanske inte det som du bör satsa på. Om du hoppar av någon annan anledning /inte för att det var för svårt/ - kommer "ingen skada att ske"... förutom att du kanske kan få viss "trubbel" med CSN, om du kommer att ta studiemedel för dina studier.

    För att ha rätt till Studiemedel måste man läsa på minst halvtid. Vid lägre studietakt har man inte rätt att ta studiemedel. Om din förberedande kurs är studiemedelsberättigad, vilket jag inte vet ngt. om, men du kan få reda på det, om du vill - och är t.ex på 7.5 högskolepoäng måste du klara av den på 10 veckor eller snabbare. Klarar du den på 5 veckor, läser du på Heltid och om kursen är studiemedelsberättigad, kan du få hel studiemedel i 5 veckor. Bidragsdel för 5 veckor blir ca 4 000 kr. Du kan kanske läsa kursen i stället för att ha sommarjobb i så fall? Du ska också kunna låna och kan på fem veckor låna upp till ca 6000 kr. - summorna är ungefärliga. CSN kan ge bättre information och mer exakta siffror.

    Tänk på att du "förbrukar studiemedelsveckor" när du tar studiemedel och i fall du senare vill gå en lång högskoleutbildning, kanske veckorna inte räcker på slutet av den långa utbildningen.

    Om man inte ansöker om studiemedel, kan man fritt hoppa av eftergymnasiala utbildningar, utan några negativa konsekvenser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör av dig om du har fler frågor!

    ANNA