Shada
    Hej!

    Hur påverkar nationella prov betygsättningen? Jag har haft matte nationella prov inom matten där det har gått bättre för mig än för de två "ordinarie" proven vi hade, vilket betyg kommer att väga mest. Jag har höjt mig under hela kursens gång eftersom på det andra "ordinarie" provet höjde jag mig ett betygsteg och på np höjde jag mig ytterligare ett steg. Kan min lärare sätta np betyget som slutbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shada,

    ja, läraren kan sätta betyg på Nationella provet som betyg på hela kurser; detta för att NP ligger i slutet av kursen och mäter kunskaper i hela kurser och även för att NP är samma för alla elever på de olika skolorna. Annars kan det hända att era prov som er egen lärare satt ihop kanske var lite för svåra /svårare än NP/ - för att sätta så rättvisa betyg som möligt är rekommendationen att i största månligaste mån "gå efter" de betyg som eleverna får på de nationella proven, säger Skolverket, om man frågar dem.

    Vänligen
    Julia syv