Alice

    Hej, jag har lite frågor angående högskolan. Jag och min kille vill nämligen flytta ihop i samband med högskolan och därmed studera på samma skola. Hur ska vi då göra för att öka chanserna att vi kommer in på samma skola i samma ort när man endast kan bli antagen till ETT av sina val? Tillåter även studentbostäderna att man bor tillsammans om båda studerar på skolan och även om bara den ena studerar på högskolan? Sista frågan är, kan man börja polisprogrammet på höstterminen och hur fungerar det med intagningen, kan man bli antagen till polishögskolan samtidigt som man blivit antagen till ett annat program t.ex socionom? Och vad är det som avgör vilken polishögskola man kommer in på? Ursäkta för många funderingar!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Alice;
    ang. Polisutbildningen
    Det är Rekryteringsmyndigheten som tar hand om ansökningar till polisutbildningen. Så, läs gärna på deras hemsida och kontakta de som tar hand om antagningen till polisutbildningen.

    ang. Högskola och Studentbostäder
    Vissa högskolor/universitet ger "tak över huvudet garanti", vilket betyder att de gör sitt bästa för att hjälpa de studerande att hitta bostad men att i värsta fall får man plats på golvet i skolans byggnad (kanske kan man låna sovsäck eller köpa den billigt). Det är sällan de golv-sov-platserna är helt gratis; ofta måste man betala per natt eller per vecka.
    Men de flesta av lärosätena lämnar bostadssökande helt åt de studerande; alltså, får man själv hitta var man ska bo.

    Komma in på en eftergymnasial utbildning
    Det finns olika skolförmer på eftergymnasial nivå, inte bara högskola/universitet. Det finns även KKU, Yrkeshögskola och folkhögskolorna där t.ex utbildning till Fritidsledare ligger på eftergymn.nivå.
    Så vitt jag vet finns det ej "tandem-antagning" till utbildningar i Sverige, alltså man söker individuellt och får svar - individuellt; det betyder att om två personer söker till utbildningar på samma ort, kan en komma in eller båda eller ingen...
    Om ni absolut vill läsa i samma stad - sök många olika utbildningar inom olika skolformer i samma stad; ni kan läsa i olika skolformer men i samma stad, t.ex en på universitetet och en annan på en yrkeshögskoleutbildning. Det finns också utbildningar på distans, då kan ni bo på den orten den hen läser som gå "bunden" utbildning.